Homeland

De stad als decor is de beste reclame

Deze zomer vinden de opnames van het vijfde seizoen van Homeland plaats in Europa. Waarschijnlijk gebeurt dat in Duitsland, maar ook Nederland hoopt als decor te mogen fungeren. Amsterdam en Den Haag zien dat in ieder geval héél graag gebeuren.

Amsterdam profileert zich naar de Amerikanen als stad met veel creatieve mogelijkheden en biedt een Engelssprekende lokale crew die ze ter plaatse kunnen inhuren. Den Haag ziet de connectie met Homeland vooral vanwege hun imago als stad van vrede en recht en hoopt de makers zo over te halen naar hun stad te komen.

'Stad als decor is de beste marketing'

Wat levert het op?

Gemeenten zijn over het algemeen wel happig op draaidagen van een binnen- of buitenlandse film- of tv-productie. Dan zal het dus vast wel lucratief zijn? Dat hangt af van de locatie. Hier zie je een overzichtje van alle steden die zich de afgelopen tijd als filmlocatie hebben opgeworpen.

In Amsterdam zijn elke dag wel vijf filmploegen aan het draaien en die huren veel lokale mensen in. De crews slapen in hotels, eten in restaurants en nemen taxi's. Simon Brester, filmcommissionair in Amsterdam, benadrukt dat mediaproducties vooral gunstig zijn voor de werkgelegenheid in de stad. "Het levert werk op voor onze inwoners en dat is voor ons het belangrijkste."

Geloofwaardig

Maar zo komt ook de stad in beeld en dat krijgen mensen over de hele wereld te zien. En dat kan buitenlanders op het idee brengen om een bezoek te brengen aan een stad. Een betere vorm van reclame voor je stad dan een gewone reclamespot, zegt Gert Jan Horsten, hoogleraar Citymarketing.

"Het is niet 'wij van wc-eend vinden dat', maar 'oordeelt u zelf maar wat u ervan vindt'. En dat is een stuk geloofwaardiger."

Mediaproducties in je gemeente is een verkapte vorm van citymarketing en dat wordt tegenwoordig heel serieus genomen. Kleinere steden maken minder kans om internationale producties binnen te slepen, maar strijden jaarlijks wel om producties als The Passion en het Glazen Huis. Die zijn minstens zo goed voor de werkgelegenheid en laten de stad ook op z'n mooist zien.

Deel artikel: