NOS Op 3
ANP

Maak jij je op om straks weer achteraan te sluiten op de snelweg? Niet zo gek. Het is begin december: weinig mensen zijn op vakantie, het weer is wisselvallig en dan is het vandaag ook nog eens dinsdag. Genoeg ingrediënten voor een flinke ochtendspits.

"Op maandag zijn veel mensen nog vrij, maar op dinsdag gaat iedereen op weg naar zijn werk", zegt Jon Bakker van de ANWB. "Dinsdagochtend heb je traditioneel de meeste kans om vast te staan." En de afgelopen tijd is het steeds vaker raak.

Hoe komt het dat er zo veel files staan? En hoe ontstaat een file eigenlijk? Jon heeft de antwoorden:

Dat het economisch weer lekker gaat met Nederland, zorgt ervoor dat er weer meer auto's op de weg zijn. Want meer mensen met werk, betekent meer woon-werkverkeer. En als we ervan uitgaan dat de crisis voorlopig achter ons blijft, zijn de files dus ook een blijvertje. 

Komen we dan nooit van die files af?

Als we nou bijvoorbeeld allemaal op onze eigen rijstrook blijven - het 'keep your own lane' principe - is dat geen oplossing? "Dat werkt in Amerika goed, omdat ze daar lange afstanden rijden en er maar weinig afslagen zijn. In Nederland zijn er te veel op- en afritten", zegt Jon. Het gevolg: mensen moeten toch weer van rijstrook wisselen en dus remmen. En dat zorgt dan uiteindelijk weer voor files.

Het helpt om op flexibele tijden te rijden.

Jon Bakker

Meer asfalt dan, gaat dat helpen het fileprobleem op te lossen? Jon denkt van niet. "Het grootste probleem blijft gewoon dat er te veel mensen op dezelfde tijd van en naar hun werk reizen." 

Zolang we dat blijven doen, zullen er altijd files staan, verwacht de filelezer. "Als je om 10.00 uur kijkt naar de Nederlandse wegen, dan kun je overal doorrijden. Hetzelfde geldt voor 's avonds. "Na 19.00 uur staat het bijna nergens meer vast. Terwijl het een uur eerder nog hartstikke druk was. Als we allemaal op flexibele tijden gaan werken, dan zouden er een stuk minder files zijn."

STER reclame