Aangepast

Wat doet een Chinees eigenlijk op z'n telefoon?

In Nederland weet je het bijna zeker: als iemand zijn telefoon gebruikt, checkt hij Facebook, Insta of WhatsApp. In veel andere westerse landen net zo, maar in het grootste land ter wereld, China, niet. Daar wil Facebook de markt op. Logisch: 1,4 miljard potentiële nieuwe gebruikers.

Maar wacht: als Chinezen nog geen Facebook gebruiken, wat doen ze dan wél de hele dag? Want als we de foto's mogen geloven, zijn Chinezen net zo (of misschien nog wel meer) vergroeid met hun telefoon als wij.

  • Hollandse Hoogte
    Chinezen met hun telefoon
  • Nextshark
  • Hollandse Hoogte
    Chinezen met hun telefoon
  • Hollandse Hoogte
    Chinezen met hun telefoon

"Chinezen doen hetzelfde als Nederlanders", zegt China-kenner en social-trendwatcher Manya Koetse van WhatsonWeibo.com. "Voor iedere app die jij gebruikt, is er in China ook eentje. Het verschil is alleen dat er daar allerlei apps verzameld zijn in één app. Daardoor is het veel overzichtelijker en sneller."

Drie van de meest gebruikte apps in China zijn WeChat, een multifunctionele chat-app, Taobao, een héél uitgebreide versie van Marktplaats en Weibo, een uit de kluiten gewassen Facebook.

Een printscreen van de app WeChat

WeChat kun je zien als de Chinese versie van WhatsApp, alleen veel en veel uitgebreider, legt Manya uit. "Chinezen videochatten ermee, dus het is een soort Skype. En ze betalen ermee zoals je kunt met Paypal, laten een taxi komen zoals met Uber, maar versturen ook gewoon tekstberichtjes en audioberichten zoals je met WhatsApp kunt."

"En er blijven maar functionaliteiten bijkomen", zegt Manya. "Sommige lokale overheden werken al samen met de ontwikkelaars, zodat je bijvoorbeeld aangifte kunt doen via WeChat of je rijbewijs aanvragen. Daarom wordt de app gigantisch veel gebruikt." WeChat heeft ruim 800 miljoen maandelijkse gebruikers.

  • Manya Koetse
    Screenshots uit de app Taobao
  • Manya Koetse
    Screenshots uit de app Taobao
  • Manya Koetse
    Screenshots uit de app Taobao

Dan is er Taobao. "Vergelijkbaar met Marktplaats in Nederland, maar opnieuw kun je met de Chinese variant véél meer." Als we in Nederland een nieuw verschenen boek willen bestellen, doen we dat via een app en als je iets wil verkopen, doen we dat weer met een andere app. "Taobao is alles-in-een."

"Veel vrouwen maken bijvoorbeeld thuis pittige sauzen, of sambal. Die kun je dan verkopen via Taobao, dus voor de kleine ondernemer is er ook een plek."

  • Manya Koetse
    Screenshots uit de app Weibo
  • Manya Koetse
    Screenshots uit de app Weibo

En 400 miljoen Chinezen gebruiken maandelijks Weibo, Facebook on steroids. "Weibo is alles: je deelt er korte berichtjes zoals op Twitter, maar je deelt ook de foto's van je eten met een filtertje erover zoals op Instagram. Je tagt mensen onder nieuwsberichten zoals wij dat hier op Facebook doen."

"En Weibo heeft nog een andere rol. Het is een heel belangrijke app voor de staatsmedia hier, want via Weibo bereiken ze miljoenen mensen met hun berichten. In China krijgen mensen hun nieuws nóg meer via Weibo dan Nederland het via Facebook krijgt."

En dan zijn er nog de spelletjes. Chinezen houden van spelletjes. Van álle mensen die in het land online zijn, gamet zo'n 70 procent. "Er worden heel veel verschillende spelletjes gespeeld, vaak ook weer geproduceerd door het bedrijf achter WeChat, Tencent."

Maar ook op die mobiele spelletjesmarkt zie je weer gelijkenis met populaire games uit het Westen. Een spel dat nu heel populair is, is een variant van het veel gespeelde Minecraft. Een Zweedse gameontwikkelaar heeft daarvoor samengewerkt met een Chinese, en staat nu onder de naam My World hoog in de downloadlijsten.

Deel artikel: