NOSop3

'Toen zei de man van de autoverhuur: we will come after you'

Paul Brady/Flickr/CC 2.0/by-nc-nd

"In totaal werd bijna 1000 euro te veel afgeschreven", zegt Femke van der Veen, die net een week terug is van vakantie op Fuerteventura. "Ik huur altijd een auto bij Avis, en dat gaat altijd goed." Maar dit keer dus niet. "We hadden hem niet all risk verzekerd, maar gewoon de standaardverzekering genomen."

Femke is een van de velen die met een kater thuiskomen van vakantie, omdat de autohuur problemen oplevert. De Consumentenbond waarschuwt daarom vandaag: pas op als je in het buitenland een auto huurt.

Femke kreeg schade aan de auto toen een ruit werd ingegooid. Bij de verhuurder tekende ze het schaderapport en kreeg ze een nieuwe factuur, met het bedrag van de schade erop. "Maar toen we de auto tien dagen later op het vliegveld terugbrachten, hadden zij een factuur met een bijna twee keer zo hoog bedrag. Het verhuurbedrijf kon het bedrag niet aanpassen, maar wij moesten het vliegtuig in." Thuis bleek dat te hoge bedrag afgeschreven, plus het eerste afgesproken bedrag, én de aanbetaling was er niet van afgetrokken. 

Je loopt tegen een muur aan.

Femke van der Veen

"Daarna loop je tegen een muur aan. Ik heb naar de klantenservice gebeld, maar daar zeiden ze dat dit soort franchise-ondernemingen alles in hun eigen tempo doen. Ik heb ook nog een e-mail gestuurd, maar daar heb ik nog steeds geen antwoord op."

Tip

Is ze dat geld nou kwijt? "Nee, doordat ik alle bonnen heb bewaard, met de handtekeningen eronder, heb ik het geld via m'n creditcard teruggevraagd. De verhuurder krijgt nu acht weken de tijd om aan te tonen dat het bedrag klopt."

Femke heeft dus ook een wijze les voor iedereen: "Verzeker je auto altijd all risk, ook al is de verzekering duurder dan de hele auto." De Consumentenbond adviseert ontevreden huurders om met hun klachten naar het Europees Consumenten Centrum te stappen. Dat bemiddelt bij grensoverschrijdende consumentenklachten. 

Aangifte gestolen huurauto Sint Maarten Cynthia Schultz

Cynthia Schultz denkt dat het in haar geval zelfs om een inside job gaat: dat de autoverhuurder zelf een diefstal in scène zette. Cynthia was op familiebezoek op Sint Maarten toen de gehuurde auto gestolen werd.

"We huurden een auto op het vliegveld. We konden de auto niet zelf kiezen, dus dat was al een beetje vaag." Ze sloten een verzekering af en lieten hun creditcardgegevens achter. Daarna namen ze de auto mee, naar de woonwijk waar ze bij familie sliepen. "Maar de volgende ochtend was de auto weg."

Aan de lopende band gestolen

"De politie kwam direct en zei: 'worden die dingen nog verhuurd? Die worden aan de lopende band gestolen. Er zijn heel veel auto’s op het eiland en maar weinig onderdelen, dus die auto’s jatten ze om die onderdelen door te verkopen'."

Ze deden aangifte en ondertussen had de autoverhuurder al twee keer geprobeerd 5000 euro af te schrijven. "Maar ik heb een limiet van 2500 euro op m’n creditcard, dus dat was niet gelukt."

We waren best een beetje bang: gaan ze ons opwachten ofzo?

Cynthia Schultz

"Daarna werden we door de autoverhuurder onder druk gezet. Een gigantische man kwam erbij en zei dat we moesten betalen en even tekenen. Maar ik teken niet zomaar iets. Het was heel intimiderend."

"Toen zei hij: 'we will come after you'. M’n vriend en ik waren best een beetje bang: gaan ze ons opwachten ofzo?" De auto werd de volgende dag al gevonden, helemaal gestript. "Alleen het chassis was nog over. Ik vermoed dat het een inside job is geweest. Dat schijnt op Sint Maarten aan de lopende band te gebeuren. Volgens de politie doen ze dat zelf, maar daar hebben ze geen bewijs voor."

De volgende keer dat Cynthia een auto huurt, verzekert ze hem ook voor diefstal. "En ik zal nooit een hele dure auto huren. Als we dát hadden gedaan, waren we echt de sjaak geweest."