Auto huren in het buitenland? Pas op!
Onduidelijke verzekeringen, hoge brandstofrekeningen en spookschades. Volgens de Consumentenbond hebben huurders van een auto in het buitenland nog altijd te maken met dit soort onregelmatigheden, ondanks beloofde beterschap van de autobranche vorig jaar. Daarom stapt de bond nu naar de Autoriteit Consument en Markt.
In 2015 waren er zo veel klachten over autoverhuur in het buitenland, dat de autoverhuurbranche op verzoek van de Europese Commissie beterschap beloofden. Sindsdien is het volgens de Consumentenbond wel iets verbeterd, maar zijn het vooral de bemiddelaars en lokale verhuurbedrijven die nog steken laten vallen.
Regelmatig zouden huurders op hun vakantiebestemming onder zware druk worden gezet om dure extra verzekeringen af te sluiten. Verder worden huurders soms gedwongen extra te betalen voor brandstof of blijken extra kosten in rekening gebracht te worden voor het schoonmaken van de auto of zogenaamde schades.
De Consumentenbond adviseert ontevreden huurders van een auto in het buitenland om met hun klachten naar het Europees Consumenten Centrum te stappen. Zij bemiddelen bij grensoverschrijdende consumentenklachten.