ANP

HelloFresh: de kritiek is niet mals

Druk dagje voor HelloFresh. De Consumentenbond heeft veel klachten gekregen over de leverancier van maaltijdboxen - en die waren niet mals. De klachten gaan vooral over het agressieve verkoopbeleid, op straat en over de telefoon.

Ander dingetje: de cadeaukaart die iedereen wel een keer gehad heeft bij een bestelling van bijvoorbeeld Zalando, vinden mensen misleidend. "Ze voelen zich genept, omdat ze de kleine lettertjes achterop niet gelezen hebben. Daarin staat dat je minimaal twee boxen moet kopen, de tweede voor de volle mep", zegt Joyce Donat van de Consumentenbond op NPO Radio 1.

Ook het opzeggen levert klachten op: "Je moet ontzettend doordouwen om het voor elkaar te krijgen. Ook na een opzegbevestiging krijgen klanten toch een maaltijdbox die betaald moet worden via automatische incasso."

In het onlinesysteem kan je de dagen dat je geen box wil op rood zetten. Maar je kan maar een bepaalde tijd vooruit op rood zetten. Daarna krijg je de box automatisch weer.

Ex-klant

De Consumentenbond kreeg meer dan honderd klachten. "Die klachten lopen al een tijdje, maar we zien de afgelopen maand echt een piek."

#Voedseljehovas

En HelloFresh lag op sociale media al onder vuur door een blog van Sidney Vollmer, die schreef over zijn ervaringen.

HelloFresh belooft beterschap

HelloFresh moet dus aan de bak. En dat gaan ze doen, laten ze vanmiddag weten. "We gaan de korting en de constructie duidelijker communiceren op onze cadeaukaarten. Dit passen we direct toe voor de nieuwe druk van de cadeaukaarten." Dit is de nieuwe kaart:

Hello Fresh
De huidige cadeaukaart van HelloFresh

De straatverkopers krijgen overigens een training: "We willen helemaal niet als opdringerig of respectloos overkomen. De verkopers op straat en aan de deur krijgen een uitgebreide training om ervoor te zorgen dat ze uitstralen en vertellen waar we bij HelloFresh voor staan."

​Ik heb er een jaar geleden gewerkt, dat was m'n studentenbijbaan. We moesten gewoon verkopen en liepen dan twee keer in de maand een bepaalde buurt. Dat kan agressief overkomen.

Oud-medewerker

Hoe het komt dat je maaltijdboxen ook na het opzeggen blijft ontvangen? "Dat komt doordat we bestellingen aannemen en wijzigen tot woensdag middernacht", zegt HelloFresh. "Op donderdag bestellen wij alle producten voor de boxen die de zaterdag tot woensdag erna worden bezorgd."

Aan de communicatie gaat HelloFresh in ieder geval ook werken: "Klanten krijgen nu al een herinneringsmail, om te voorkomen dat ze de deadline missen en ze onverwacht een box ontvangen. We gaan ervoor zorgen dat dit nog duidelijker wordt gecommuniceerd."

Deel artikel: