Toeschouwers bij de Nijmeegse Vierdaagse

'Bezoekersaantallen van evenementen kloppen zelden'

Het is een belangrijke lijst voor organisatoren van evenementen: de jaarlijkse Top 100 Evenementenmonitor van het bureau Respons. Hoe hoger op de lijst, hoe meer bezoekers je had. "Evenementen komen graag hoog op de lijst te staan", zeggen ze bij Respons.

De Vierdaagsefeesten in Nijmegen staan al jaren bovenaan met een bezoekersaantal van ruim anderhalf miljoen. De Marathon van Rotterdam staat ook hoog: 925.000 bezoekers. Net zoals het Zomercarnaval in de Maasstad: 900.000 bezoekers. Maar moet je die getallen geloven?

Advies: neem er een flinke korrel zout bij.

Marketing

"Iedereen vindt het leuk om met lijstjes te spelen", zegt Willem Westermann van de Vereniging van Evenementenmakers. "Maar de cijfers over bezoekersaantallen kloppen over het algemeen niet", is zijn conclusie.

"Er wordt ook niet echt geprobeerd goede aantallen neer te zetten. Belangrijkste reden is dat het veel geld kost. Maar ook omdat evenementen er niet bij gebaat zijn. Het is goede marketing om de cijfers wat hoger in te schatten."

"Veel organisaties weten vaak echt wel wat ze aan het doen zijn, maar noemen naar buiten toe andere getallen. Dat kan voor subsidie of sponsoren interessant zijn." Want: meer bezoekers betekent meer aandacht, en dus een betere onderhandelingspositie.

De vereniging pleit voor betrouwbare cijfers. "Door betere aantallen ben je beter aan het organiseren."

Gok

"De schatting ziet er nauwkeurig uit, maar het blijft natte vingerwerk", geeft directeur Teddy Vrijmoet van de Vierdaagsefeesten in Nijmegen toe. Volgens de officiële cijfers kwamen er afgelopen zomer 1.508.500 bezoekers af op het evenement. "Maar het is heel moeilijk om een goede schatting te maken."

Drukte op de Via Gladiola tijdens de Nijmeegse Vierdaagse

En dat zijn meerdere organisatoren met haar eens. "Het is altijd een schatting", zegt Rodney Lont van het Zomercarnaval in Rotterdam. "En het is duur om het echt goed te laten berekenen." Dus houden de evenementen er zo hun eigen manier op na om tot de bezoekersaantallen te komen.

In Nijmegen worden bewakingscamera's van de politie bekeken. "We hebben 37 locaties in de stad waar we kunnen zien hoeveel mensen er op het aantal vierkante meters zijn." Zo komt er dagelijks een bezoekerscijfer uit. Berekend door de organisatie, niet door de politie.

"Dat we bovenaan staan is leuk voor de marketing", geeft Vrijmoet toe. "Maar het is geen doel op zich om meer bezoekers te trekken."

Deel artikel: