NOS Nieuws

'Evenementen rommelen met bezoekersaantallen'

Organisatoren van gratis evenementen stellen de bezoekersaantallen vaak hoger voor dan ze daadwerkelijk zijn. Dat zegt Maarten van Rijn, docent evenementenlogistiek aan de NHTV in Breda.

Van Rijn zegt dat aantallen voor organisaties "leidend" zijn geworden. "Het zijn geen incidenten, het gebeurt structureel. Ze gooien er 30 tot 40 procent bovenop."

Wifi-trackers

Dat gebeurt om commerciële redenen. Het is voor een organisatie makkelijker om sponsors te vinden als bezoekersaantallen jaar op jaar toenemen.

Volgens Van Rijn is tegenwoordig redelijk nauwkeurig met wifi-trackers te bepalen hoeveel mensen er op een evenement afkomen. "Als je die trackers op strategische punten ophangt, heb je de grootste groep mensen te pakken", zegt hij op NPO Radio 1.

Vervolgens kun je met behulp van televisiebeelden bepalen hoeveel mensen die een punt passeren daadwerkelijk hun telefoon met wifi hebben aanstaan. Dan is het mogelijk om aantallen met 95 procent nauwkeurigheid te bepalen.

Kwaliteit

In de Stentor pleit de koepel van evenementenorganisaties ook voor eerlijke getallen. Dat is zeker belangrijk voor ondernemers. Een frietkraam bijvoorbeeld die inkoopt op basis van foute bezoekersaantallen, blijft met veel producten zitten.

Sponsors van evenementen laten hun beslissing om een evenement te steunen te vaak afhangen van de kwantiteit. Ze kijken te weinig naar de kwaliteit van het evenement en de reclame, zegt docent Van Rijn. "Als je dat doet, is je uitstraling vermoedelijk beter dan een groot evenement op kwantiteit sponsoren."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl