Vanaf mei 2016 worden alle Franse pakjes sigaretten en shag hetzelfde: een witte verpakking zonder logo, met waarschuwingsfoto's en -teksten. Alleen de naam van het merk staat er klein op, maar alle merken krijgen hetzelfde lettertype. In Australië zien de pakjes er al twee jaar zo uit, en daar is de verkoop van tabak nog nooit zo laag geweest als nu.
De Franse overheid wil via plain packaging het aantal rokers terugdringen: een kwart van de Franse volwassenen en een derde van de jongeren rookt.
"Heel veel Fransen roken. Sinds een paar jaar mag het niet meer in de horeca, maar bij restaurants staat dan een soort overkapping of tentje voor de deur waar het warm en droog is. Daar mag wel gerookt worden, want officieel is dat niet binnen", vertelt Frankrijk-correspondent Ron Linker.
E-sigaret
"De E-sigaret was hier ook heel populair. Er waren hele mooie, chique varianten van te krijgen die er bijna modieus uitzagen, en kinderen onder de 18 mochten ze ook kopen. Dat is inmiddels wel aan banden gelegd."
Het invoeren van de nieuwe pakjes ging niet zonder slag of stoot. "De tabakslobby is het hier natuurlijk niet mee eens, en tabakszaakjes zijn bang dat ze failliet gaan."
In 2011 probeerde de Franse overheid het al op een andere manier: er kwamen afschrikwekkende plaatjes op de pakjes. In Nederland wordt dat ook ingevoerd. Vanaf volgend jaar mei krijgen de pakjes hier van dit soort plaatjes:
Maar dat heeft geen zin, zegt gedragswetenschapper Gjalt-Jorn Peters. Hij deed onderzoek naar de ‘angstaanjagende voorlichting’ op pakjes sigaretten.
"Als zo'n pakje sigaretten zegt dat roken slecht voor je is, dan ga je inschatten of dat een bedreiging voor je is", vertelt hij. Als mensen zich aangesproken voelen door zo'n waarschuwing, kunnen ze daar twee dingen mee doen.
"De mensen die al geloven dat ze kunnen stoppen, zullen dat eerder proberen door dat soort waarschuwingen. Maar de mensen die dat niet geloven, of bijvoorbeeld mislukte stoppogingen hebben gedaan, zullen er minder aandacht aan schenken of gewoon de effecten ontkennen."
De merkloze pakjes hebben daarentegen wél zin, zegt Peters. "Veel rokers hebben een band met het merk. Dat zijn 'Marlboro-rokers' of 'Pall-Mall-rokers', en vinden dat merk lekkerder, fijner of beter." Als het merk niet meer op het pakje staat, is het minder aantrekkelijk om te roken.
"Het is ook bewezen dat de sigaretten minder lekker smaken in zulke pakjes. Vergelijk het met blauwe broccoli: het smaakt hetzelfde, maar omdat het er minder lekker uitziet vinden mensen het ook minder lekker."