De emoji's zijn sinds een paar maanden te gebruiken NOS
NOS Op 3

Emoji's die homoseksualiteit uitbeelden, de Russische telecomwaakhond is er niet blij mee. De organisatie wil een onderzoek naar de plaatjes instellen omdat ze in strijd zouden zijn met het Russische verbod op homopropaganda.

De emoji's zijn sinds een paar maanden te gebruiken in Android, iOS en op Facebook. Vooral de emoji's met ouders van hetzelfde geslacht zitten de waakhond dwars, omdat die "de Russische familiewaarden ontkennen" en "geen respect tonen voor ouders en andere familieleden".

Homo-emoji's dragen bij aan de verspreiding van niet-traditionele seksuele relaties onder jongeren.

De Russische telecomwaakhond

Jongeren

"Homo-emoji's dragen bij aan de verspreiding van niet-traditionele seksuele relaties onder jongeren", zegt de baas van de waakhond. Volgens hem is dat in strijd met wetgeving die president Poetin in 2013 instelde. Die schrijft voor dat kinderen beschermd moeten worden tegen informatie die schadelijk is voor hun gezondheid en ontwikkeling.

De waakhond zegt dat homoseksualiteit online een negatief effect heeft op de mentale gezondheid van kinderen die social media gebruiken.

Je kunt als twee mannen beter niet hand in hand op straat lopen en in het openbaar zoenen al helemaal niet. Maar als je als homostel samenwoont, zullen weinig mensen daar een probleem van maken.

David Jan Godfroid

Homoseksualiteit

De Russische regering probeert via het verbod op homopropaganda de "traditionele waarden" zoals de kerk, het huwelijk en het gezin weer voorop te stellen in Rusland. Officieel is homoseksualiteit sinds 1993 niet meer verboden in Rusland, maar ermee te koop lopen is "onverstandig", zei correspondent David Jan Godfroid eerder.

"Homoseksualiteit is niet populair hier. Sterker nog, het wordt ten stelligste afgewezen, beschouwd als pervers. Geïmporteerd uit het westen."

"Je kunt als twee mannen beter niet hand in hand op straat lopen en in het openbaar zoenen al helemaal niet. Maar als je als homostel samenwoont, zullen weinig mensen daar een probleem van maken." 

STER reclame