NOS Op3 Binnenland Buitenland Opmerkelijk

Hoe wordt jouw huisdier de volgende Grumpy Cat?

NOS

Kattenfilmpjes op YouTube zijn ongeveer zo oud als YouTube zelf, maar de laatste jaren zien we onze huisdieren steeds vaker terug op social media. Niet als sidekick van hun baasjes, maar met een eigen account. Meestal voor de lol, maar soms ook als lucratieve business. Vooral in de Verenigde Staten maakten huisdieren al meerdere baasjes rijk.

Sommige pluizenbollen zijn regelrechte beroemdheden geworden. Wat dacht je van Hamilton the Hipster CatTuna de 'underdog met de overbeet'Menswear Dog of Grumpy Cat? Laatstgenoemde zou in 2014 een slordige 80 miljoen euro hebben opgebracht. Een uitschieter, dat wel, maar er zijn tal van voorbeelden van waardevolle beestjes op het web.

Hamilton the Hipster Cat, Menswear Dog, Grumpy Cat, Tuna en Lil Bub NOS

De website Mashable zette eerder al de 75 schattigste diertjes op Instagram voor je op een rij. Veel van hen zijn goudmijntjes geworden voor hun baasjes, door een webshop of door flink bij te schnabbelen in advertenties.

Mack the Pug

Voor zulke pet celebrities moeten we dus de oceaan oversteken. Kan zoiets ook in Nederland? De markt is weliswaar een stuk kleiner, maar als je het goed aanpakt, is er heus wat te bereiken. 

Ik volgde al honden op Instagram. Toen ben ik er zelf ook maar mee begonnen.

Josca Blaak, baasje van Mack

Neem Mack de mopshond. Baasje Josca Blaak uit Rotterdam begon voor de grap een Instagram-account: @worldofmack. Binnen een paar maanden waren er meer dan 4000 volgers. Mack is populair. "Ik had ook niet verwacht dat het zo snel zou gaan", zegt Josca. "Voordat ik Mack kreeg, volgde ik al andere honden op Instagram. Toen ben ik er zelf ook maar mee begonnen. Inmiddels is het een uit de hand gelopen hobby."

Maar heeft Mack ook de potentie een beroemdheid te worden? Dat vroegen we aan Mike Mikho van het bedrijf Laundry Service, waar ze weten hoe je geld verdient met een social media-account. Ook spraken we met ervaringsdeskundige Mike Bridavsky, eigenaar van internetfenomeen en katje Lil Bub:

Hoe groot kan de wereld van Mack worden?

Mike Mikho helpt beheerders van succesvolle social media-accounts in contact te komen met bekende merken die wellicht willen adverteren met jouw account. Of het nu gaat over sport, cosmetica of huisdieren, het belangrijkste is dat je een unique selling point hebt. "Als je kijkt naar de mensen met grote groepen volgers, zijn ze altijd bekend bij een niche", zegt Mikho. "Of ze zijn erg grappig, of ze weten bijvoorbeeld alles van techniek, sport of mode. Er is niemand met een miljoen volgers die alles doet."

Inzetten op meerdere sociale platforms is aan te raden. "Het kan geen kwaad op Twitter te zitten, daar kun je makkelijk en snel een groot publiek bereiken. Op Facebook is een post al snel gedeeld. Zo kun je jezelf goed promoten", zegt Mikho. "Maar belangrijker dan het platform is dus het type content dat je biedt, het verhaal dat Mack wil vertellen. Op basis van dat verhaal kun je kijken welk platform het meest geschikt is."

Als Mack commercieel interessant wil worden, heeft ze minstens zo'n 40.000 tot 50.000 volgers nodig.

Mike Mikho, Laundry Service

Tot nu toe doet Mack het met ruim 4000 volgers alleraardigst op Instagram, maar dat is volgens Mikho nog lang niet genoeg. "Als Mack commercieel interessant wil worden, heeft ze minstens zo'n 40.000 tot 50.000 volgers nodig, anders ben je voor grote merken gewoon niet interessant genoeg."

Lil Bub

Iemand die bovenstaande adviezen erg goed heeft begrepen, is Mike Bridavsky. Zijn katje Lil Bub is uitgegroeid tot een absoluut internetfenomeen. Ze heeft al bijna 2 miljoen likes op Facebook, kreeg haar eigen documentaire van VICE en heeft zelfs een eigen internet-talkshow. De webshop met merchandise is uitgegroeid van een paar T-shirts tot een waar arsenaal aan Lil Bub-spulletjes. 

"Ik geloof oprecht dat Lil Bub een van de geweldigste beestjes ter wereld is", zegt Bridavsky. "Daarom ben ik ermee begonnen. Kennelijk waren veel mensen het ermee eens, want voor ik het wist had mijn blog een enorme schare fans en volgers." 

We hebben veel aanbiedingen voor reclames gekregen, maar die hebben we allemaal afgeslagen.

Mike Bridavsky, eigenaar Lil Bub

"Alles wat we doen met Lil Bub zijn creatieve projecten van mij en mijn vrienden. Dat het zo enorm is gegroeid, is erg interessant. Maar voor mij is ze geen ster, ze blijft gewoon mijn kat." 

Bridavsky denkt dat de populariteit van Bub voor een groot deel te maken heeft met het feit dat het gros van de opbrengsten naar het goede doel ASPCA gaat, voor dieren met speciale behoeften. Een fundraiser van Lil Bub bracht inmiddels al meer dan 125.000 dollar op. Bridavsky wil dan ook niet rijk worden met Bub: "We hebben veel aanbiedingen voor reclames gekregen, maar die hebben we allemaal afgeslagen."

"Het gaat niet om het geld. Uiteraard betaal ik mezelf en kan ik er comfortabel van leven, want dit is nu mijn baan. Maar het grootste deel van de winst gaat naar het creëren van nieuwe coole Bub-spullen en naar inzamelingsacties." Volgens Bridavsky is echte liefde voor je huisdier het allerbelangrijkst: "Mijn advies is gewoon goede foto's maken en er alles aan doen om van je huisdier te houden en er goed voor te zorgen."

En Mack?

Mack is nog lang niet zover, maar Josca gaat wel alvast een webshop met spullen voor mopshondjes in Nederland en België openen. Denk dan aan tuigjes, voer- en drinkbakken en gezondheidsproducten. Nog geen Mack-merchandise dus. "Nee dat nog niet", zegt Josca. "Ik denk dat daar nu geen vraag naar is, maar mocht Mack superpopulair worden dan kunnen dat ook producten zijn om te verkopen."

Ik had niet van tevoren bedacht dat ze een nieuwe Grumpy Cat moest worden of zo.

Josca Blaak, baasje van Mack

Maar zoals Bridavsky ook al zei, is beroemd worden geen drijfveer. "Het is totaal niet zo dat ik er echt iets mee wilde bereiken. Ik wilde graag een Instagram-account voor Mack, maar ik had niet van tevoren bedacht dat ze een nieuwe Grumpy Cat moest worden of zo."

STER reclame