NOS Op 3
Flickr / Creative Commons

Oké, sportclubs vinden maar moeilijk sponsors. En als je dan een sponsor hebt, hoe houd je die dan tevreden? Want waarom zou een bedrijf nog met een zak geld over de brug komen voor een naam op een shirt of een reclamebord ergens in de hoek van een sportveld? Stel: een club zit krap bij kas, hoe kom je dan aan geld?

"De tijd van platte shirtsponsoring is voorbij", vertelt sportmarketing-expert Jan Driessen. Op zoek naar andere manieren om sponsors tevreden houden dus. Maar vooral: hoe houd je toch je hoofd boven water als sponsors twijfelen en wegblijven?

Het oude sponsoren werkt niet meer

"Je moet er als sportvereniging voor zorgen dat je je denkwijze verandert. Gebaande paden leveren kennelijk niets meer op, dus moet er iets anders worden verzonnen", zegt bijzonder hoogleraar Sponsoring Theo Schuyt. Crowdfunding bijvoorbeeld. Want als je als club geen cent te makken hebt, kunnen je leden op den duur niet meer sporten. En dat is toch een van de randvoorwaarden van je lidmaatschap bij een sportvereniging.

"Zorg dus dat je leden betrokken raken bij je vereniging. Vroeger had je de kerk waar mensen hun geld heen brachten, nu moet je er voor zorgen dat je die rol als sportvereniging vervult. Waar is behoefte aan? Zijn veel van je leden studenten die op kamers zitten, organiseer dan eens in de maand een grote maaltijd, speciaal voor hen. Haal op zulke manieren geld op."

De good-old reclameborden zijn niet genoeg Flickr / Creative Commons

En gebruik wat je al in huis hebt, zegt Schuyt. "Schakel notarissen in die al bij je vereniging sporten. Laat ze een goede nalatenschapsregeling op papier zetten. Er zijn maar weinig 80-jarige bestuursleden die daadwerkelijk hun geld nalaten aan de club. Te moeilijk. Maar als daar goede regelingen voor zijn, haal je daar je voordeel uit."

Er zijn maar weinig 80-jarige bestuursleden die hun geld nalaten aan de club.

Bijzonder hoogleraar Theo Schuyt

Kunstgrasveld/held

Bij omni-sportvereniging Voorwaarts uit Twello hebben ze door middel van crowdfunding een gat in de begroting gevuld. Daar was op het terrein van de voetbaltak behoefte aan een kunstgrasveld, maar het geld was er niet. Of eigenlijk wel: in de portemonnees van de leden.

Dus bedachten drie leden van het derde seniorenelftal een oplossing: Kunstgrasheld was geboren. Via een interactieve site kon ieder lid een vierkante meter van een virtueel kunstgrasveld kopen. Voor 15 euro, met jouw naam eraan verbonden. En dat werkte. Door de duizenden euro's van de leden en geld dat nog wel in de clubkas zat, ligt het veld er nu.

8000 x 15 euro

Het crowdundingplatform is inmiddels uitgerold naar andere amateurverenigingen. "Sinds de oprichting zijn er al meer dan 8000 virtuele vierkante meters kunstgras verkocht. Met een gemiddelde waarde van 15 euro per vierkante meter is dat dus 120.000 euro", vertelt Casper van Kunstgrasheld.

Ook het Nederlandse Beach Frisbee Team heeft geld nodig, maar heeft geen sponsor. Toch willen ze naar het WK in Dubai, dus startten ook zij een crowdfundingsactie. Ze zijn al een aardig eindje op weg, vertelt frisbeeër Sanne Leufkens. "We hebben uitgerekend dat het ons, met 17 spelers, ongeveer 40.000 euro kost om mee te kunnen doen aan het WK. De helft betalen we zelf, de andere helft gaan we crowdfunden."

STER reclame