Sportclubs worstelen met sponsors
Het wordt voor sportverenigingen steeds moeilijker om sponsors te vinden en te behouden. Deels komt dat door de economische crisis, maar een belangrijkere oorzaak is dat geldschieters veeleisender worden.
Sponsors willen meer voor hun geld dan alleen hun naam op een paar shirts. Sportclubs proberen daarom om op nieuwe manieren meer kleine sponsors aan te trekken en te behouden.
Platte shirtsponsoring
De tijd van "platte shirtsponsoring" is voorbij, zegt sportmarketing-expert Jan Driessen. Hij sloot voor Aegon miljoenendeals met de schaats- en de roeibond, en met Ajax.
"De afgelopen vijftig jaar waren heel overzichtelijk. Je had een sponsor met een zak geld. Die betaalde en kreeg z'n logo op de borst van spelers geplakt. Dat is achterhaald en werkt niet meer."
Ook kleine sportclubs zouden veel meer moeten investeren in het aantrekken en behouden van sponsors, zegt Piet-Hein Geeris. Geeris speelde van 1993 tot 2004 voor de Nederlandse hockeyploeg en is nu sponsormanager bij ABN Amro.
"Veel sportclubs, zeker bij hockey, zijn financieel compleet afhankelijk van één grote sponsor zoals ABN Amro of Rabobank", aldus Geeris. "Clubs moeten een breder sponsormodel creëren."
Clubs moeten meer doen voor hun geldschieters.
"Verenigingen en sponsors moeten veel meer samenwerken", zegt Geeris. "Sponsors moeten niet alleen geld geven, maar ook kijken hoe ze de sport en de club op een hoger plan kunnen krijgen. Tegelijkertijd moeten clubs veel meer doen voor hun geldschieters."
Gehaktballen
Bij de voetbalvereniging Gorssel beseffen ze dat. Voor die club probeert Eric-Jan Vis sponsors binnen te halen. "Ik wil sponsors met hart voor de club. We willen ze meer bieden dan alleen een reclamebord naast het veld."
Volgens Vis moeten sponsors echt deel van de club zijn en geregeld met de leden om tafel zitten. "Zo weten we wat we elkaar te bieden hebben en worden de geldschieters deel van de club. We willen dat leden hun gehaktballen kopen bij de plaatselijke, sponsorende slager en niet bij de groothandel."
Als club kun je tegenwoordig niet alleen de rekening sturen en tegen de sponsor zeggen 'volgend jaar praten we weer verder'.
Ook zorgt de samenwerking voor de sponsorende middenstanders voor een mogelijkheid om met elkaar te netwerken, zegt Vis. "En we organiseren evenementen voor ze. We regelen bijvoorbeeld topsporters voor een spreekavond."
"Als club kun je tegenwoordig niet alleen de rekening sturen en tegen de sponsor zeggen 'volgend jaar praten we weer verder'."