Aangepast

Het geheim van de Chinezen

De laatste jaren worden steeds meer Nederlandse bedrijven overgenomen door Chinezen. Wat merkt de gemiddelde werknemer eigenlijk van een Chinese inlijving? En hoe verloopt de samenwerking met de Chinezen? Nieuwsuur gaat op bezoek bij Nederlandse bedrijven die in Chinese handen zijn gekomen.

ADO Den Haag

Kruidvat, containerterminal ECT, Nedschroef. Allemaal Nederlandse bedrijven die door Chinezen zijn ingelijfd. De laatste in de rij overnames is voetbalclub ADO Den Haag, die onlangs door het Chinese sportmarketingbureau United Vansen Sports werd gekocht. In Den Haag leidde de overname tot onvrede. Gemeente en supporters zouden het niet zien zitten dat de Haagse trots voor 98 procent in handen van een onbekend Chinees bedrijf zou komen. Ondanks de bezwaren ging de overname door.

Windmolens

De Nederlandse windmolenfabrikant Darwind was onderdeel van het duurzame energiebedrijf Econcern, toen dat in 2009 failliet ging. Darwind werd van de ondergang gered door de Chinese branchegenoot XEMC. "Ze probeerden eigenlijk van begin af aan het Nederlands bedrijf dat ze overnamen een Nederlands bedrijf te laten zijn", zegt algemeen directeur Groenemans van XEMC Darwind. "Ze begrijpen dat ze niet de Chinese cultuur kunnen leggen op ons bedrijf om op die manier verder te komen."

Kennis niet verkassen

De China Hi-Tech Group Company (CHTC) nam in december 2011 Ginaf over. Het bedrijf was kort daarvoor kopje-onder gegaan door onder meer de malaise in de bouwsector. Ginaf is de Nederlandse marktleider in de productie van trucks voor de internationale (mijn)bouw en zwaar transport. CHTC is eigenaar van verschillende bedrijven en merknamen in de automobielindustrie.

De Chinese directeur die na de overname werd aangesteld, realiseert zich dat er een zekere angst is dat ze het bedrijf zelfs willen overnemen voor de technologie en daarna de productie naar China willen verplaatsen. "Maar dat zijn we niet van plan. Wil je verder gaan met het ontwikkelen van kennis dan moet je niet verkassen. Doe je dat, dan stopt die kennis ook."

Zonnedaken

Inalfa is een van 's werelds grootste producenten van autodaksystemen. Het bedrijf ontwerpt, ontwikkelt en maakt zonnedaken en open daken voor vrijwel alle grote automerken: van Audi, BMW en Volkswagen tot Citroën, Peugeot en Renault en van Honda en Hyundai tot Nissan en Mitsubishi.

Het Chinese bedrijf BHAP kocht Inalfa in 2011. Het bedrijf, dat in 2009 nog een verlies van 16,1 miljoen leed en flink moest reorganiseren vanwege de crisis, maakte na de komst van de Chinezen een stormachtige groei door. Het bedrijf heeft een omzet van 635 miljoen euro en 2700 werknemers, van wie 600 in Venray. Het doel is de omzet te verdrievoudigen naar twee miljard euro in 2020.

Jos Sanders, directeur innovatie: "Die targets hebben ons wel uit onze comfortzone gehaald. Tegelijkertijd betekende de overname dat we in China zelf enorm kunnen groeien."

Aanpassen

Volgens hoogleraar Haico Ebbers, voorzitter van het China Institute van Nyenrode Business Universiteit, is de vrees voor de Chinezen niet terecht. "De Chinezen hebben geleerd van fouten in het verleden. Ze zijn tegenwoordig veel meer geneigd zich aan te passen aan de Nederlandse context. Ik denk dus dat ADO Den Haag zich geen zorgen hoeft te maken."

Vragen en/of opmerkingen? Mail: Marijn.Duintjer.Tebbens@Nieuwsuur.nl of Daniel.Heeringa@Nieuwsuur.nl

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl