Aangepast

Wordt Lelystad een spookvliegveld?

Schiphol wil uitbreiden naar Lelystad. Op dat vliegveld moeten straks vliegtuigen landen die niet meer op Schiphol terecht kunnen vanwege geluidsoverlast. Maar volgens betrokkenen uit de luchtvaartsector is de uitbreiding naar Lelystad overbodig en maakt Schiphol de verkeerde keuzes.

2018

Schiphol wil investeren in Lelystad zodat daar in 2018 grotere vliegtuigen kunnen landen. De luchthaven, met als grootaandeelhouder de Nederlandse overheid, wil 90 miljoen euro uittrekken voor onder meer een langere startbaan, taxibanen en een terminal. Om de luchthaven over land beter bereikbaar te maken zou nog eens 70 miljoen door de landelijke overheid en de regio moeten worden geïnvesteerd.

Weggegooid geld

Investeren in Lelystad is weggegooid geld, vinden betrokkenen uit de luchtvaartsector. De plannen uit 2008 zijn verouderd en moeten opnieuw worden bekeken. Ook de verwachte groei van het aantal vluchten zou moeten worden bijgesteld. Schiphol heeft veel last van de concurrentie van andere luchthavens.

Twee weken geleden werd bekend dat de luchthaven van Istanbul Schiphol voorbij streeft qua aantallen passagiers. De bedreigingen komen ook uit Azië en het Midden-Oosten. Air France KLM-bestuurder Peter Hartman stelde onlangs nog dat de groei van het aantal vluchten waar men vanuit gaat niet meer realistisch is.

Liever Schiphol

Bovendien willen de meeste luchtvaartmaatschappijen helemaal niet op Lelystad vliegen. Ze blijven liever op Schiphol, waar er meer faciliteiten voor de passagiers zijn en die passagiers makkelijker kunnen overstappen. De meeste betrokkenen uit de luchtvaartsector stellen dat Schiphol beter in zichzelf kan investeren om de concurrentie met het buitenland aan te gaan.

Concurrentieslag

Door verkeerde keuzes zou Schiphol de internationale concurrentieslag met andere luchthavens dreigen te verliezen, met alle schade voor de Nederlandse economie van dien. VNO-NCW topman Bernard Wientjes maakt zich zorgen over het gebrek aan samenwerking tussen de luchtvaartmaatschappijen en Schiphol. Hij wijst op het grote belang van Schiphol voor de Nederlandse economie.

Tegen verplaatsen

Casper Maasdam, directeur External Affairs luchtvaartmaatschappij ArkeFly, is tegen het verplaatsen van vluchten van Schiphol naar Lelystad. Zijn maatschappij zal er niet op vliegen. Paul Vermast, raadslid voor GroenLinks in Dronten, vreest overlast, milieu- en geluidshinder. Ook denkt hij dat Lelystad een spookluchthaven zal worden.

Alderstafel

Het advies voor uitbreiding naar Lelystad is in 2008 gegeven. Toen bereikte het overleg- en adviesorgaan de Alderstafel een tussenakkoord met de luchthaven, de overheid en omwonenden over de groei van Schiphol. Afgesproken werd dat te verwachten geluidsoverlast zou worden verdeeld over meerdere vliegvelden, om de omwonenden te sparen.

Maar niets is nog zeker: er komt eind juni nog een stevige discussie over in de Tweede Kamer. Op dit moment bestudeert het ministerie van Infrastructuur en Milieu de plannen. Staatssecretaris Wilma Mansveld stuurt haar reactie hierop in juni aan de Tweede Kamer. Steeds meer fracties twijfelen aan de uitbreiding naar Lelystad. Het definitieve besluit zal dit najaar genomen worden.

Vragen en/of opmerkingen? Mail: Jeroen.Groot@Nieuwsuur.nl en/of Marijn.Duintjer.Tebbens@Nieuwsuur.nl

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl