Aangepast

Old meets new: de Matthäus Passion

Nergens ter wereld is de Matthäus Passion zo populair als bij ons. In Nederland is de uitvoering van de Matthäus Passion in de week voor Pasen al meer dan een eeuw een traditie waarop duizenden mensen afkomen. Nieuwsuur volgt een aantal jongeren die voor het eerst de confrontatie aangaan met dit 3 uur durende meesterwerk.

Honderden uitvoeringen

Ook dit jaar zijn er honderden uitvoeringen van het oratorium. Zo ook in de oude Westerkerk in Enkhuizen. Op Goede Vrijdag herdenkt men de lijdensweg van Jezus. Rond 1728 schreef Johann Sebastian Bach hierover de beroemde Matthäus Passion.

'Mediatisering'

Volgens predikant en wetenschapper Mirella Klomp komt het succes van de Matthäus Passion voornamelijk door de media. Klomp noemt het 'mediatisering van de religie'. De introductie van The Passion, nu vier jaar geleden, heeft daar zeker aan bijgedragen. Deze moderne variant van het lijdensverhaal slaat zeer aan bij de nieuwe generatie. Dit in tegenstelling tot de barokke versie van Bach.

Matthäus Masterclass

Naast meezing-Matthäussen, speciale uitvoeringen voor kinderen en zelfs een speciale homo-Matthäus, zond de EO vorig jaar de Matthäus Masterclass uit, waarin bekende Nederlanders stukken van de Matthäus zongen. Gisterenavond werd in het centrum van Groningen de vierde editie van The Passion uitgevoerd. De laatste uren van het leven van Jezus werden voor de vierde keer in een groot cultureel pop-evenement vertolkt door bekende artiesten aan de hand van een hedendaags Nederlandstalig repertoire.

Geen beat

De originele Matthäus Passion in de Westerkerk in Enkhuizen kon het jonge publiek vandaag weinig boeien. Na de pauze houden de jongeren het voor gezien. "Voorspellingen doe ik niet, maar Bach mist gewoon een beat denk ik. De nieuwe generatie kiest massaal voor The Passion", zegt Mirella Klomp. Dat blijkt ook uit de kijkcijfers: dit jaar keken er 146.000 jongeren naar The Passion tegenover 85.000 vorig jaar. In totaal keken er 3,2 miljoen mensen naar de uitzending.

Vragen en/of opmerkingen? Mail: Regina.Rijpkema@Nieuwsuur.nl

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl