Aangepast

Binnenvaartschippers maken zich zorgen

De economische crisis dringt ook door in de binnenvaartsector. Het huidige kabinet heeft veel maatregelen voorgesteld die invloed hebben op de binnenvaart. Nieuwsuur bezoekt twee sluizen die, als het aan minister Schultz ligt, vanaf 2014 's nachts zonder bewakend en bedienend personeel zitten.

Sluizen

De plannen van Minister Schultz van Infrastructuur om te bezuinigen op de bediening van sluizen in rijksbeheer zorgen voor reuring in de binnenvaartsector. Ook overweegt zij een aantal sluiscomplexen aan kleinere vaarwegen alleen nog overdag te bedienen. Een van die sluizen ligt in Eefde, waar men niet enthousiast is over de voornemens van de minister.

Kopje onder

De plannen van de minister plaatst transportbedrijven voor hoge extra kosten, zegt D66-Kamerlid Wassila Hachchi. "De binnenvaart heeft het al moeilijk. Deze lastenverzwaring van het kabinet laat hardwerkende ondernemers kopje onder gaan." Ook wijst Hachchi dat de bezuinigingen op de scheepvaart files op de weg in de hand kunnen werken. Morgenavond debatteert de Tweede Kamer met minister Schultz over de scheepvaart.

'Geen optie'

In haar brief doet minister Schultz een beroep op de regio's. Als regio's willen dat de sluizen open blijven, zullen zij daar zelf (financieel) aan moeten bijdragen. De provincie Brabant vindt dat onbegrijpelijk. "Het simpelweg doorsluizen van de bezuinigingsrekening naar de regio is voor ons geen optie." De provincie noemt het tegenstrijdig dat het Rijk wil dat er juist meer goederen over het water worden vervoerd, terwijl door de bezuiniging de capaciteit van de kanalen juist daalt.

Ook de provincie Gelderland heeft aangegeven niet mee te betalen aan de exploitatie van het rijksproject.

Slechte plannen

Voorzitter van Koninklijke Schuttevaer (KS) Annemarie Jorritsma is ook zeer kritisch. De organisatie behartigt de belangen van de beroepsbinnenvaart. "Zoals de minister de zaak nu insteekt kan het echt niet", gaf Jorritsma op het jaarcongres van KS aan. "Het zijn slechte voorstellen. We zullen ze met alle mogelijke middelen bestrijden. Dit kan de minister ons niet aandoen."

Jorritsma is bang voor kwaliteitsverlies op de vaarwegen. "Zo raken klanten het vertrouwen in de binnenvaart kwijt." Wel is ze bereid om na te denken over alternatieven, zoals besturing op afstand, en zij heeft er vertrouwen in dat er overeenstemming bereikt zal worden met minister Schultz.

Kostenstijging

De Nederlandse Vereniging van Binnenhavens (NVB) schaart zich achter het pleidooi van KS. Voorzitter Van Haaren-Koopman vreest dat de plannen schadelijk zijn voor de bereikbaarheid van het achterland. De NVB verwacht dat goederen later in de havens aan zullen komen en vervoerskosten zullen stijgen. "Vanwege deze kostenstijging zal mogelijk een verschuiving van water- naar wegtransport ontstaan", aldus Van Haaren-Koopman.

Geen simpele oplossingen

Volgens de minister kent de crisis in de binnenvaart geen simpele oplossingen. Ze benadrukt dat het kabinet deze periode niet alleen bezuinigt, maar ook investeert. "Ik geloof in een gezonde toekomst voor de binnenvaart. Daarom blijf ik de komende jaren ondanks alle bezuinigingen fors investeren in aanleg en onderhoud van vaarwegen, ligplaatsen en sluizen."

Vragen en/of opmerkingen? Mail: Christel.Voorn@Nieuwsuur.nl en/of Linda.de.Groot@Nieuwsuur.nl

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl