Aangepast

Herinneringen aan Hans van Genderen, de cameraman.

Verslaggevers draaiden al met hem in de NOS-laat- en NOVA-tijd. Voor de nieuwkomers van Achter het Nieuws toendertijd een rare vogel.

Door Jan Reiff en Jan van Loenen

Een onconventionele man. Maar na een paar draaidagen vroeg je hem bij voorkeur aan. Want, alhoewel gebruiksaanwijzing, hij kon filmen in een onnavolgbaar tempo. Hij droeg dan ook een schat aan ervaring met zich mee en eenmaal in de montagekamer kwam je nooit een shot tekort. Veel shots overhouden? Nee ook weer niet. Daarom was íe zo snel.

Daarbij komt nog dat Hans reed in extravagante auto´s. Groter dan een gezinswagen, busjes uit Amerika. Ik herinner me veel roze-rood van binnen en doe daar in mijn herinneringen nog wat gouden biesjes bij.

Ook zorgde Hans ervoor dat er altijd wat lekkers voorhanden was voor de in de wattten te leggen verslaggevers.

Fameus is Hans van Genderen geworden doordat hij zich ten tijde van de eerste Molukse gijzeling liet insluiten in boerderij bij Beilen. Twee weken lang leverde hij de NOS-beelden die niemand anders had. De politie had er geen weet van dat zijn filmblikken per boerenkar werden afgevoerd naar buiten de afzettingen om vandaar hun weg naar Hilversum te vervolgen.

Hans was nog veel meer dan cameraman, maar dit zijn de herinneringen die we willen blijven koesteren.

Dag Hans

***********************************************

Hans van Genderen was een van de beste cameramannen met wie ik ooit heb gewerkt en meer nog, waarvan ik veel heb geleerd.

Door Twan Huys

Bij mij aantreden als verslaggever bij NOVA had Hans al een legendarische reputatie en status. Met zijn unieke beelden van de Molukse treinkapingen, gemaakt met de eerste nachtlenzen, maakte Hans furore.

Samen reisden we naar Sarajevo tijdens de Balkanoorlog en naar Kaboel, toen de Taliban op het punt stonden de hoofdstad in te nemen. Juist tijdens deze gecompliceerde en riskante reportagereizen was Hans op zijn best. Cool, calm and collected en altijd met een mooie anecdote uit zijn roemruchte carrière. Zijn werk was altijd beeldschoon.

Hij was in veel zaken het eerst. De eerste Nederlandse cameraman in China bijvoorbeeld. Met zijn dood komt er einde aan een tijdperk, de episode toen een cameraman nog een ontdekkingsreiziger en avonturier was.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl