Aangepast

Weinig geld Pink Ribbon naar onderzoek

Pink Ribbon werft fondsen met de slogan 'help ons in de strijd tegen borstkanker'. Maar de financiering van borstkankeronderzoek blijkt geen prioriteit te zijn van het borstkankerfonds.

Bewustwording

Van het geld, opgehaald door particulieren en bedrijven, moet 15 procent naar wetenschappelijk onderzoek gaan. Maar die doelstelling is niet gehaald de afgelopen jaren.

Alleen in 2008 is uit de eigen fondsenwerving een bedrag van 288.000 euro besteed aan wetenschappelijk onderzoek. Het geld is vooral gegaan naar bewustwording, voorlichtingsfolders en zorgprojecten voor borstkankerpatiënten. Terwijl onderzoek naar borstkanker wel vaak wordt gebruikt als verkoopargument voor de roze producten.

Spaarrekening

In vijf jaar tijd heeft Pink Ribbon 16 miljoen euro ontvangen van bedrijven en particulieren. Een omvangrijk bedrag daarvan is niet besteed. Op de spaarrekening staat ruim 7 miljoen euro te wachten op een doel. Daarnaast is nog eens 1 miljoen gereserveerd als reserve voor de organisatie.

Naast de 16 miljoen van bedrijven en particulieren, heeft Pink Ribbon ook nog 4 miljoen ontvangen van twee andere kankerfondsen.

Lintje

In 2008 wil KWF het bekende roze lintje gebruiken in de eigen fondsenwerving voor borstkanker. Maar de stichting Pink Ribbon claimt het alleenrecht van het beeldmerk. KWF besluit een deal aan te gaan met Pink Ribbon. Al het geld dat KWF ophaalt tijdens oktober borstkankermaand met de logo's van KWF en Pink Ribbon wordt gedoneerd aan Pink Ribbon. De wervingskosten zijn voor KWF.

Op deze manier is in twee jaar tijd ruim twee miljoen euro overgemaakt aan Pink Ribbon. Het geld is wel geoormerkt voor wetenschappelijk onderzoek. Dit jaar is de samenwerking met Pink Ribbon gestopt. KWF denkt meer geld op te kunnen halen met de kankerbrede actie 'Sta op tegen kanker'.

A Sisters Hope

Behalve KWF is ook fondsenwerver A Sisters Hope gestopt met geld geven aan Pink Ribbon. De afgelopen jaren heeft A Sisters Hope twee miljoen overgemaakt aan Pink Ribbon voor wetenschappelijk onderzoek. De wervingskosten waren voor rekening van A Sisters Hope. Naast de geoormerkte donaties van deze twee kankerfondsen (ruim 4 miljoen totaal) is er dus weinig geld van Pink Ribbon zelf besteed aan onderzoek.

Gala

Ieder jaar wordt begin oktober een Pink Ribbon Gala georganiseerd door de firma Estée Lauder. Dit initiatief staat helemaal los van Stichting Pink Ribbon. Het gala heeft als doel bewustwording. Op het gala zijn veel BN'ers aanwezig en een beperkt aantal borstkankerpatiënten. Bekende artiesten treden op.

Veel mensen denken dat het gala bedoeld is voor fondsenwerving, maar dat is niet het geval. Stichting Pink Ribbon ontvangt ook geen donaties van Estée Lauder. Estée Lauder mag wel vrij gebruik maken van de naam Pink Ribbon en het roze lintje, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld KWF kankerbestrijding.

Stichting Pink Ribbon heeft de afgelopen vijf jaar ruim twintig miljoen euro ontvangen. Daarvan staat nog acht miljoen euro op de spaarrekening. Eén miljoen als reserve voor de organisatie en zeven miljoen wacht nog op een doel.

IDFA

Vrijdag gaat op het Internationale documentaire festival IDFA een documentaire over Pink Ribbon in Noord-Amerika in première.

Marketingtool

Het is een kritische film over het gebruik van borstkanker als marketingtool door het bedrijfsleven. Roze auto's, roze pistolen, en roze golfballen, je kan het zo gek niet bedenken. Borstkankerpatiënten die gaan overlijden hebben het gevoel dat over hun lijk producten aan de man worden gebracht.

Kritischer

Positieve verhalen van "survivors" voeren de boventoon in de roze fondsenwerving. Maar de miljarden die inmiddels zijn opgehaald hebben niet geleid tot veel vooruitgang in de behandeling. Nog steeds krijgt één op de acht vrouwen borstkanker en overlijden er veel vrouwen. Volgens de documentaire wordt het onderzoeksgeld niet goed besteed. Donateurs zouden veel kritischer moeten zijn.

In Nieuwsuur vanavond uitgebreid aandacht voor de Nederlandse situatie van Pink Ribbon en fragement uit de documentaire.

NB Naar aanleiding van deze reportage heeft Pink Ribbon excuses aan patiënten aangeboden: "We zijn onvoldoende duidelijk geweest over de bestedingen van donaties".

Vragen en/of opmerkingen? Mail de maker Judith Pennarts (Judith.Pennarts@Nieuwsuur.nl) of volg Judith op Twitter.

Aanvulling en correctie

Financieringsrondes Pink Ribbon ook in 2009 en 2011

In de Nieuwsuur uitzending van 16 november 2011 hebben we bericht dat er voor het laatst in 2008 projecten en onderzoeksaanvragen konden worden ingediend bij Pink Ribbon. Uit additionele door Pink Ribbon aangeleverde informatie is gebleken dat ook in 2009 een aanvraag ronde heeft plaatsgevonden waaruit projecten op het gebied van voorlichting, zorg en wetenschappelijk onderzoek zijn gefinancierd. Zoals in de uitzending aangegeven heeft ook in 2011 een aanvraag ronde plaatsgevonden.

Uitgaven Pink Ribbon aan wetenschappelijk onderzoek

In de reportage van Nieuwsuur is aangegeven dat van de 4 miljoen euro die Pink Ribbon heeft uitgegeven aan wetenschappelijk onderzoek, slechts 288.000 euro afkomstig is uit eigen fondsenwerving. Volgens Pink Ribbon kun je dat onderscheid zo niet maken:

Directeur Pink Ribbon Susan Veenhoff:"Wij zijn verheugd dat Nieuwsuur ons in staat stelt transparant te berichten over onze bestedingen aan wetenschappelijk onderzoek. Van belang is dat Pink Ribbon op het moment van uitzending in totaal 5,3 miljoen euro had uitgegeven aan wetenschappelijk onderzoek, dit is inclusief wetenschappelijk onderzoek op het gebied van psychosociale zorg. Dit is 26% van onze totale uitgaven sinds 2006. Met de financieringsronde die op 15 november 2011 sloot, is nog eens 3,6 miljoen euro definitief aan projecten toegekend, waarvan 2,7 miljoen euro aan wetenschappelijk onderzoek. Voor een verdere 2,4 miljoen euro is voorwaardelijk goedkeuring gegeven. Het grootste gedeelte van het geld op de bankrekening van Pink Ribbon is hiermee uitgekeerd". Voor verdere informatie zie www.pinkribbon.nl

Samenwerking Pink Ribbon met KWF

Naar aanleiding van de berichtgeving heeft KWF de volgende reactie op hun website geplaatst die wij voor de goede orde hier herhalen.

"In de media wordt de suggestie gewekt dat KWF Kankerbestrijding de samenwerking met Pink Ribbon heeft opgezegd omdat Pink Ribbon haar middelen niet verantwoord zou besteden. Dat klopt niet.

KWF Kankerbestrijding heeft twee jaar geleden een samenwerkingsovereenkomst met Pink Ribbon gesloten. Deze overeenkomst houdt onder andere in dat KWF en Pink Ribbon gezamenlijk fondsen werven voor de bestrijding van borstkanker. Wij doen met een logo waarin het roze borstkankerlintje is opgenomen.

Dit hebben we twee jaar gedaan, in 2009 en in 2010. Voor 2011 hebben we besloten geen gebruik te maken van dit logo met roze lintje. De reden hiervoor is dat het gezamenlijk fondsenwerven minder opbracht dan verwacht. Daarom heeft KWF Kankerbestrijding besloten haar beleid ten aanzien van fondsenwerving te wijzigen. We zijn gaan investeren in de campagne Sta op tegen kanker, die gisteravond haar hoogtepunt vond in een avondvullend televisieprogramma." Zie: http://overons.kwfkankerbestrijding.nl/nieuws/Pages/nieuws-pagina.aspx?nieuwsid=418"

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl