Nieuwsuur
ANP

Als het aan Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht ligt, mag er in die steden straks overal nog maximaal 30 kilometer per uur gereden worden. En er is al een nieuwe techniek waardoor auto's automatisch begrensd kunnen worden. Maar juridisch zijn er nog veel drempels. Daarom schreven de burgemeesters in december een brandbrief naar de Tweede Kamer.

Elke dag vallen er twee doden en 70 zwaargewonden in het verkeer. 80 procent van de verkeerongelukken gebeurt op wegen waar de maximumsnelheid 50 kilometer is.

Drempels niet altijd wenselijk

Nu is het juridisch zo geregeld dat een weg waar de maximumsnelheid 30 kilometer per uur is, daar dan ook op aangepast moet worden met bijvoorbeeld versmallingen, drempels of klinkers. "Dat is natuurlijk ondoenlijk om in de hele stad door te voeren", zegt Judith Bokhove, wethouder vervoer in Rotterdam.

Op de Coolsingel in Rotterdam geldt daarom nu bijvoorbeeld alleen een 'adviessnelheid' van 30 kilometer per uur. "Het liefst zou ik dit de verplichte maximumsnelheid maken, maar dit is ook een belangrijke aanrijroute voor de politie, brandweer en ambulance die wil je niet helemaal vol leggen met drempels."

Verkeersonderzoeker Geert Kloppenburg leest niet alleen rapporten, maar filmde ook twaalf dagen lang op straat en legde elke dag tientallen verkeersongelukken vast. Hij schrikt zich dan vaak kapot. "Mijn gescheld moet ik er later uitknippen":

'En dan vragen ze zich af waarom er zoveel ongelukken gebeuren'

Volgens Marco te Brömmelstroet, professor stedelijke mobiliteit, moet het probleem in de auto zelf opgelost worden. "In plaats van dat we al decennialang de snelheid van die auto voor lief nemen en de omgeving aanpassen, zouden we de snelheid uit de auto moeten halen", vindt hij.

Dat kan met ISA, de Intelligente Snelheid Assistent. ISA is een slimme camera op de voorruit die verkeersborden scant en de auto automatisch afremt tot de maximum snelheid. Vanaf 1 juli dit jaar moet in alle nieuwe modellen het ISA-systeem worden gebouwd. En vanaf 2024 moet het zelfs in elke nieuwe auto die van de band komt rollen zitten.

'Magisch schild' om de stad

ISA werkt ook op basis van GPS. Gemeenten kunnen dan zelf virtuele zones instellen. "Een soort magisch schild", noemt Sander Buning het, manager mobiliteit bij BAM. "Op sommige drukke verkeerskruispunten, waar bijvoorbeeld trams, fietsers en auto's samenkomen zijn drempels of verkeerslichten geen optie", legt hij uit. "Op dat soort plaatsen heb je deze nieuwe techniek echt nodig om de snelheid omlaag te brengen."

Een virtuele zone kan ook heel lokaal worden ingesteld. "Je kunt bijvoorbeeld een blokje rond een school of een kruispunt leggen", vertelt Buning. "Voertuigen die binnen die zone komen krijgen een signaal. Dat kan zijn dat de auto meteen wordt afgeremd, maar het kan ook alleen een waarschuwing zijn, dat kan flexibel worden ingesteld."

Meerderheid in Tweede Kamer

Inmiddels wordt het voorstel van de gemeenten om het makkelijker te maken om de maximumsnelheid naar 30 kilometer per uur te krijgen, bekeken door de minister van Infrastructuur en Waterstaat. Een meerderheid van de Tweede Kamer vindt dat gemeenten meer mogelijkheden moeten krijgen, maar de VVD twijfelt nog.

STER reclame