Bart Grobben en zijn broer Tom van De Nieuwe Melkboer.

Bedrijven zetten vol in op vlees- en zuivelvervangers: 'Gaat om enorme bedragen'

  • Daniël Heeringa & Steef Bouwman

  • Daniël Heeringa & Steef Bouwman

Plantaardig is booming: de omzet van vleesvervangers is de afgelopen vijf jaar meer dan verdubbeld. En ook de verkoop van zuivelvervangers zoals soja- en havermelk is enorm gestegen.

Hoe is de enorme groei te verklaren? "Deels doordat consumenten bewuster zijn geworden", zegt ING-onderzoeker Thijs Geijer. "Steeds meer mensen zijn op zoek naar producten die meer bieden qua dierenwelzijn en milieu."

Maar volgens Geijer zijn de producenten net zo belangrijk: "Zij zijn producten gaan ontwikkelen die ook een volwaardig alternatief zijn voor vlees en voor zuivel."

Bart Grobben en zijn broer Tom bijvoorbeeld. Onder de naam 'De Nieuwe Melkboer' produceren ze naast koemelk ook sojadrink. En hun ambities zijn groot:

'We willen binnen een jaar meer sojadrink dan koemelk maken'

Tal Nadari zit in de directie van The Livekindly Collective, dat vorig jaar werd gestart. Razendsnel groeide het bedrijf uit tot multinational, met behulp van een aantal grote investeerders. "We hebben sinds maart 535 miljoen dollar opgehaald." Het bedrijf heeft inmiddels een reeks vega-bedrijven overgenomen.

En de toekomst is rooskleurig volgens Nadari: "Volgens voorspellingen bedraagt in 2040 de plantaardige markt 450 miljard dollar. Dat is drie keer de biermarkt. Dan zie je dat vleesvervangers en melk daar een gigantisch segment in zijn. Ook als je beseft dat we 10 miljard mensen moeten voeden."

Ze denken: wat als dat de toekomst gaat zijn?

Thijs Geijer, ING-onderzoeker

Het bedrijf van Tal Nadari is dus slechts een voorbeeld, ziet ook onderzoeker Geijer. "Bedrijven denken: wat als ik nou 1 of 2 procent van die markt plantaardig weet te maken? Dan gaat het nog steeds om enorme bedragen, om enorme omzetten. Dus op die manier wordt ernaar gekeken. Wat als dat de toekomst gaat zijn?"

Een ander voorbeeld: moleculair wetenschapper Wim de Laat en zijn startup The Protein Brewery. Hij ontwikkelt 'Fermotein', een eiwitrijk ingrediënt dat hij aan bedrijven doorverkoopt. En er is veel interesse: vorig jaar haalde hij nog een investering van 22 miljoen euro op.

De Laat laat zien hoe hij zijn 'Fermotein' maakt:

'Dit gaat sneller dan bij een varken of een kip'

Toch is een volledig plantaardige wereld nog lang niet in zicht, zegt ING-onderzoeker Thijs Geijer. "Wij hebben wel met scenario's gerekend. Van: hoe gaat het nou als deze groei zo doorzet? Maar het moment dat het aanbod plantaardige alternatieven groter is dan het aanbod dierlijke producten, ligt bij de huidige groei pas rond de jaren 2050, 2060. Dus dat is nog heel ver weg."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl