Nieuwsuur
ANP

Het doel was om afgelopen week 416.002 prikken te zetten. De GGD's waren er klaar voor, maar toch werden er maar 280.570 mensen ingeënt. Het probleem: de vaccins zijn wel in Nederland op voorraad, maar worden niet bij de priklocaties geleverd. Dat blijkt uit een rondgang van Nieuwsuur.

De vaccins worden door het RIVM naar de priklocaties gedistribueerd. Op het moment liggen er nog ongeveer een miljoen bij het RIVM op de plank. Volgens een woordvoerder van het RIVM was het de bedoeling om vorige week 50.000 vaccins extra over de priklocaties te verspreiden. "Dat is uiteindelijk niet gebeurd omdat de GGD de afsprakenslots voor die extra vaccinaties op korte termijn niet gevuld kreeg", zegt de woordvoerder. "Aankomende week kan gewoon geleverd worden naar wat de vraag is."

'Geen afspraken zonder voorraad'

Volgens de GGD-GHOR ligt het probleem juist bij een tekort aan leveringen. "Als we meer vaccins krijgen, kunnen we meer wegprikken", laat de woordvoerder weten. "We geven tijdslots uit voor de vaccins die we binnenkrijgen, maar het probleem is dat we te weinig vaccins hebben om alle verzoeken af te handelen. Het ligt niet aan ons. Wij hebben op dit moment een overmaat aan locaties en prikkers."

Jaap van Delden, programmadirecteur vaccinatie bij het RIVM, zei gisteren in een online bijpraatsessie over de vaccin-voorraden dat er niet genoeg mensen waren die een prik wilden halen. Hij zei toen dat mensen mogelijk zijn afgehaakt door de lange wachttijden bij de callcenters.

Problemen bij callcentra

Bij het landelijke nummer waar de afspraken ingepland worden, waren afgelopen weekend problemen. Onder andere bij ouderenbond KBO Brabant kwamen tientallen klachten binnen. "Mensen staan soms eindeloos in de wacht", vertelt voorzitter Leo Bisschops. "Een ander probleem is dat ze landelijk geen goed zicht hebben op de prikmogelijkheden lokaal."

"Er was één geval waarbij een medewerker van een GGD meeluisterde toen haar moeder de landelijke lijn belde voor een afspraak. Ze kreeg te horen dat ze niet in de buurt terecht kon, terwijl haar dochter, die bij een priklocatie in de buurt werkt, wist dat er gewoon plek was."

'Afstemmen op verwachte aantal bellers'

"We stemmen onze callcenters nu beter af op het verwachte aanbod aan bellers. Vandaag hebben er 19.000 mensen gebeld, die hebben we allemaal binnen een minuut kunnen aannemen", zegt een woordvoerder van de GGD-GHOR. "Maar zaterdag hadden we 85.000 bellers, die hebben voor een deel lang moeten wachten. Daar leren we van."

"Het grote probleem is dat we niet het aantal vaccins krijgen waar we om vragen. De beschikbaarheid van vaccins bepaalt de mogelijkheid om te vaccineren. We kunnen alleen vaccins inplannen als we zeker zijn dat de vaccins worden geleverd."

Niet alleen AstraZeneca

Hoewel het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport zegt dat de problemen vooral zijn ontstaan bij afspraken maken voor het AstraZeneca vaccin, blijkt uit deze tweet van GGD Hollands Midden dat ook voor het Pfizer-vaccin minder afspraken kunnen worden gemaakt dan verwacht.

STER reclame