De brexit heeft geleid tot een forse daling in de omzet van Nederlandse en Britse bedrijven: 40 procent zegt minder omzet te draaien. Dat blijkt uit onderzoek van de Nederlands-Britse Kamer van Koophandel, de NBCC.
De NBCC ondervroeg 125 bedrijven uit zowel Nederland als het Verenigd Koninkrijk. Een meerderheid van de ondervraagde bedrijven zegt meer hinder te ondervinden sinds de brexit, namelijk 63 procent. Onder bedrijven in de goederensector is dat zelfs 80 procent.
Bedrijven zeggen vooral last te hebben van de toegenomen bureaucratie, de hogere kosten en de vertragingen bij het verzenden. Dat laatste is vooral een probleem bij verse producten, die niet te lang kunnen wachten.
"Bijna onmogelijk"
De slechte cijfers verbazen de Leden-Directeur van de NBCC helemaal niet. "Ik ben er niet van geschrokken omdat ik het verwacht had", zegt Lyne Biewinga. "Brexit is heel ingrijpend. Sinds de toetreding van het VK tot de EU in 1973 is het eigenlijk alleen maar integratie geweest. En nu moeten we proberen alles te ontrafelen."
Biewinga noemt het 'kaas naar de koe brengen'. "Heel ingewikkeld, bijna onmogelijk. Dus het is zo ingrijpend dat we bij de NBCC zeker rekening hebben gehouden met negatieve impact op de ondernemers."
De Nederlandse plantenexporteur Michiel van Veen vertelt hoe hij sinds de brexit tegen steeds meer regels aan loopt:
Volgens de NBCC zijn de problemen die de brexit veroorzaakt voor een deel van structurele aard.
"Er is een grens ontstaan en grenzen hebben een negatief effect", zegt Biewinga. "Dat er grensformaliteiten zouden komen, en daarmee meer administratie en kosten, dat heeft vanaf het begin vast gestaan."
Toch zijn er ook problemen die wel degelijk kunnen worden opgelost. "Voor de export van goederen is een zo efficiënt en zo digitaal mogelijk gestroomlijnd proces essentieel," zegt Biewinga. "Systemen moeten met elkaar 'kunnen praten'. Een snelwerkend keuringssysteem en goede herkenning (track & trace) van partijen is ook belangrijk."
Britten op zoek naar Europese vestigingen
Uit het onderzoek blijkt ook dat veel Britse bedrijven sinds de brexit op zoek zijn naar een vestiging op het Europese vasteland. Bijna de helft van de Britse respondenten heeft zich gevestigd, of kijkt actief naar vestigingen. Ze hopen met een Europese vestiging de bureaucratie te kunnen omzeilen en sneller toegang te hebben tot de markt.
Nederland is in dat opzicht populair, vergeleken met Duitsland, Frankrijk en België. Ons land scoort goed op kennis van de Engelse taal, toegang tot de Europese markt en het hebben van een betrouwbaar ondernemersklimaat.
Eén van de Britse bedrijven die een Nederlandse vestiging hebben geopend is watersportonderneming The Wetsuit Company.