Het aantal verkeersslachtoffers moet naar beneden. Een belangrijke taak, ook voor het nieuwe kabinet, vindt het CDA. Verkeersveiligheid is weliswaar een 'nationale prioriteit' van het huidige kabinet, maar de cijfers blijven volgens de partij nog altijd veel te hoog.
Vooral de N-wegen (6 procent van alle wegen) zijn in Nederland onveilig, daar viel een vijfde van alle verkeersdoden. "Dit soort wegen is vaak wel tot factor 10 onveiliger dan snelwegen. Ondanks dat we op snelwegen harder rijden", zegt verkeersdeskundige hoogleraar Bert van Wee.
Vergevingsgezinde wegen
CDA-Kamerlid Wytske Postma wil dat het kabinet met praktische maatregelen komt. "Zorg bij de N-wegen bijvoorbeeld dat de berm aan de rechterkant verhard is. Dat als je niet oplet, dat je eruit kunt sturen. Dat is soms al genoeg." Postma denkt verder aan tussenstroken die beide weghelften beter van elkaar scheiden, ribbels, betonnen blokken en de bescherming van fietspaden. "Je wilt niet dat als je een stuurfout maakt, je op het fietspad komt."
Vergevingsgezinde wegen zijn wegen die zo zijn ontworpen dat schade aan mensen en goederen bij ongevallen wordt beperkt. Dat betekent wanneer iemand naast de weg terechtkomt de berm het je 'vergeeft' en dat je nog op de weg kunt komen. "Maar we zien langs veel wegen obstakels als lantaarnpalen, bomen. Als je bijvoorbeeld niet oplet of je krijgt een klapband en raakt van de weg af, kan je daar met hoge snelheid tegenaan rijden. Dat loopt vaak dodelijk af."
Sinds 2013 stijgt het aantal dodelijke verkeersslachtoffers. In 2019 vielen er 661 doden in het verkeer. Ouderen en jongeren vormen in de statistieken de grootste groep. Het kabinet heeft de ambitie uitgesproken om naar nul verkeersslachtoffers te gaan in 2050.
Op het Regius College in Schagen zit de angst er goed in. Al twee leerlingen zijn aangereden op de onveilige N248. De 16-jarige Tijme Zoetelief werd twee weken geleden begraven. Een jaar geleden overleed een 14-jarige jongen uit Julianadorp toen hij ook op de fiets de N-weg wilde oversteken. Bezorgde ouders zijn inmiddels een petitie gestart.
Oplossingen voor veiliger N-wegen zijn er wel. Van Wee: "Vaak kan je een rotonde aanleggen in plaats van een kruising. Als dat niet kan, verlaag de snelheid naar 60 km. Je kan ook vangrails plaatsen tussen de weg en obstakels, zoals bomen en lantaarnpalen. Zodat als je van de weg afraakt, niet met hoge snelheid tegen een boom of lantaarnpaal aanrijdt."
Dat dat te weinig gebeurt komt volgens Van Wee omdat de wegbeheerder, vaak de provincie, de doorstroming van het snelverkeer belangrijker vindt dan de verkeersveiligheid. "En dan kiezen ze toch voor 80 km per uur en geen rotondes of snelheidsremmende maatregelen. Ten koste van de verkeersveiligheid."
Inschattingsfout
Maandag wil het CDA aan Cora van Nieuwenhuizen, de minister van Verkeer, voorstellen nu al te beginnen met het Verkeersveiligheidsbeleid voor het volgende kabinet. "Zorg dat er al iets klaarligt, op de onderhandelingstafel, voor een nieuw kabinet", zegt Postma. "Die wegen kunnen de aantallen van nu niet meer aan. Daarom is het extra belangrijk er goed naar te kijken."
Voor Van Wee is het verlagen van de snelheid op N-wegen ook een optie. Voor mensen die een N-weg oversteken is 80 km per uur voor auto's veel te hard, vindt hij. "Mensen maken makkelijk een inschattingsfout, helemaal kinderen. Ten eerste is de kans dat het fout gaat veel groter dan wanneer auto's 60 rijden. Ten tweede is de klap veel groter en is de afloop vaak veel ernstiger."