Nieuwsuur
Nieuwsuur

Techgigant Facebook zet vol in op VR, virtual reality. Niet alleen voor gamers of heel specifieke toepassingen, maar ook voor vergaderen met collega's of een concert beleven aan de andere kant van de wereld. Facebook ziet VR als hét nieuwe sociale platform.

Vorige maand introduceerde het bedrijf een nieuwe stand-alone VR-headset, de Oculus Quest 2, die volgens kenners in veel opzichten beter is dan de concurrentie en ook nog eens veel goedkoper. Maar er is ook kritiek: via de bril verzamelt het bedrijf veel data over de gebruiker.

Interessant voor een groot publiek

"Ik denk dat de nieuwe bril een gamechanger is", zegt Schelte Meinsma, oprichter van VR-applicatieontwikkelaar Vrroom. Zijn bedrijf bouwde veel applicaties voor overheden en bedrijven. Bijvoorbeeld een MRI Experience voor kinderen, die zo worden voorbereid op een echte MRI-scan.

Meinsma noemt de lage prijs en de kwaliteit van de bril van Facebook als grote pluspunten, op die manier wordt VR voor een groot publiek interessant. "Wat Elon Musk is voor de elektrische auto's, is Mark Zuckerberg voor ons."

Het mooie is dat het 'echt' voelt. De energie is beter dan bij een videocall.

Schelte Meinsma van Vrroom

Met een VR-bril sluit je je helemaal af van de echte wereld, maar de VR-wereld wordt juist steeds socialer. Facebook ziet VR vooral als een sociaal platform, bijvoorbeeld om mee te vergaderen met collega's die allemaal thuis werken.

Meinsma doet dat al binnen zijn bedrijf. "Het mooie is dat het 'echt' voelt. De energie is beter dan bij een videocall", zegt hij.

Vrroom werkt nu aan meerdere 'sociale' VR-applicaties. Zo wil het bedrijf volgend jaar tien virtuele concerten met bekende dj's organiseren in samenwerking met Art of Dance. Er moeten zo'n honderdduizend mensen op afkomen, waarvan vijfduizend met een VR-bril.

Kan je door corona je favoriete voetbalwedstrijd niet op de tribune bijwonen, of was je te laat bij het bestellen van een ticket voor dat ene festival? De VR-bril biedt een uitkomst:

Met een virtueel biertje op de tribune, of bij het concert (waar je geen kaartje voor had)

Wat is er mogelijk in VR?

Ook youtuber Casandra Vuong verwacht de komende jaren steeds meer VR-evenementen te kunnen bezoeken. "Ik ben vrij klein dus bij een echt concert zie ik niks als ik achterin sta. Bij virtuele concerten kan je overal lopen waar je wilt en contact hebben met de artiest zelf. Echt heel tof."

Vuong houdt zich al vier jaar intensief met VR bezig en ziet ook dat er een nieuwe periode aanbreekt nu Facebook zo zwaar inzet op de technologie. "Daar zitten wel twee kanten aan. Dat Facebook er veel geld in stopt is goed voor de VR-industrie. Maar het bedrijf wil ook veel data verzamelen en gebruiken. Daar zijn veel VR-fans kritisch over."

Want de Quest 2 werkt alleen met een Facebook- of Oculus-account (Oculus werd in 2014 gekocht door Facebook). De bril genereert een enorme hoeveelheid data over het gebruik: je bewegingen, welke applicaties je gebruikt, je fysieke kenmerken en beelden via de camera's op de bril.

Meinsma: "Facebook kan via de bril weten welke emoties de gebruiker ervaart. Dat soort data zorgt voor een mooiere ervaring en diensten. De discussie die we moeten voeren is of we dat willen, of dat het onze privacy te veel raakt en we dit dus niet willen."

Grote vraag naar VR-brillen

Facebook wil de VR-markt de komende jaren nog verder gaan domineren. Het bedrijf heeft nu al zo'n 38 procent van de markt in handen. Onderzoeksbureau IDC verwacht dat virtual reality wereldwijd het komende jaar met 46 procent zal groeien.

Recente cijfers over Nederland ontbreken, maar volgens de Smart Tech monitor (maart) van marktonderzoeksbureau Multiscope hebben in ons land 700.000 mensen een VR-bril. Het grootste deel daarvan (73 procent) werkt echter met een smartphone. IDC ziet die vorm van VR als achterhaald, vanwege het gebrek aan goede content en het 'speelgoed-achtige' karakter van de ervaring.

Webwinkel Alternate ziet een grote vraag naar VR-brillen, mede dankzij de coronacrisis, en specifiek naar de nieuwe bril van Facebook. Het bedrijf ziet een groei van 60 procent in de verkoop van de nieuwe Quest-bril ten opzichte van de eerste versie van de Quest.

Eerder lieten we zien dat VR-brillen en revolutie veroorzaken in de geestelijke gezondheidszorg. Door patiënten te laten oefenen in een virtuele wereld, kunnen verschillende psychische problemen en verslavingen worden aangepakt.

STER reclame