Nieuwsuur

Ook goede doelen worden geraakt tijdens de coronacrisis, blijkt uit onderzoek van de Radboud Universiteit en goede doelen-toezichthouder CBF. Bijna twee derde van de organisaties zag hun inkomsten tussen januari en september dalen.

Zo is Kanjer Wens Nederland zwaar getroffen. De stichting vervult wensen van ernstig zieke kinderen. "Ik vrees voor het scenario dat ik tegen een doodziek kind moet zeggen: sorry, deze maand even niet", zegt directeur Peter Visser.

Hij is niet de enige met de angst om activiteiten niet meer uit te kunnen voeren. Meer dan de helft van de goede doelen (56 procent) maakt zich hier zorgen over. En 52 procent verwacht dat hun inkomen de komende maanden verder daalt.

Afhankelijk van bedrijven

De goede doelen liepen de afgelopen maanden in totaal 81 miljoen euro mis. Gemiddeld hebben ze ruim zes procent minder inkomsten. En een deel wordt veel harder geraakt. Kanjer Wens mist op dit moment liefst 95 procent van de inkomsten. De organisatie is, net als veel andere goede doelen, afhankelijk van steun van bedrijven. Als die bedrijven in financieel zwaar weer zitten, droogt de geldstroom op.

Campbell Driessen, bijvoorbeeld, steunt met zijn bedrijf elke maand Kanjer Wens. Maar Driessen verdient zijn geld met het maken van menukaarten voor horecazaken, die op hun beurt nu ook niets te besteden hebben. Het resultaat: Driessen mist de helft van zijn inkomsten en dus besloot hij in maart te stoppen met de steun. "Vreselijk, dat ik de kinderen zo niet meer kan helpen."

Kanjer Wens draait nu vol op haar reserves, zodat kinderen als Dylan (12) toch nog een 'wensdag' kunnen beleven:

Een dag zwemmen en motorrijden 'geeft Dylan een boost om weer door te gaan'

Naast de lagere donaties van bedrijven wordt ook het gebrek aan evenementen en voorlichtingen gemerkt. Zoals bij Enjoy Cleaning Up, dat schoonmaakacties organiseert. "We wilden dit jaar 30.000 euro ophalen van onze donateurs. Op dit moment zitten we op 1.000 euro", laat oprichter Alex van Eck weten. Mede doordat de stichting nu minder zichtbaar is, doneren particulieren minder, zegt hij.

Toch zijn er ook positieve ontwikkelingen. Ruim vijftien procent van de organisaties geeft aan dit jaar juist meer inkomsten te hebben. En veel stichtingen die wel getroffen zijn door corona, zitten niet stil. Ruim veertig procent van de goede doelen zegt specifieke corona-gerelateerde activiteiten aan te bieden. Slim, volgens Harmienke Kloeze van het CBF. "Als je in kan spelen op de coronacrisis moet je dat doen. Verder moet je als goed doel je missie uit blijven voeren, samenwerkingsverbanden aangaan en creatief zijn."

STER reclame