Hij is de regisseur over wie iedereen het heeft: de Koreaanse Bong Joon-ho. Zijn film Parasite is nu al de meest bekroonde van 2019 en is genomineerd voor zes Oscars. Volgende week gaat hij de strijd aan met grootheden als Quentin Tarantino en Martin Scorsese om de prijs van Beste Film binnen te slepen.
Sinds Bong Joon-ho in Cannes een Gouden Palm won staat zijn leven op zijn kop, rollen de prijzen binnen en reist hij de hele wereld over. Deze week is hij eregast op het Internationale Filmfestival (IFFR) in Rotterdam. Van een jetlag is niks te merken. "Ik zie het vooral als leuk 'werk' om veel publiek in verschillende landen te ontmoeten", zegt de regisseur.
Aan het Rotterdamse filmfestival heeft hij goede herinneringen. "Mijn debuut Barking Dogs ging daar in 2001 in première." IFFR-directeur Bero Beyer is opgetogen: "Filmmakers weten dat we in Rotterdam iets bijzonders doen met cinema. Dat Bong Joon-ho nu terugkomt is wel een kers op de taart."
Infiltreren in rijke familie
De film Parasite raakt wereldwijd een gevoelige snaar. Gerwin Tamsma, programmeur bij het IFFR en kenner van Bongs werk, legt uit waarom. "In Parasite zien we hoe een arme familie bestaande uit vier mensen één voor één bij een rijke familie aan de slag gaat, en dat mag je ook gerust infiltreren noemen. De film gaat over de kloof tussen arm en rijk, en hoe dat in onze kapitalistische samenleving invloed heeft op hoe mensen met elkaar omgaan."
Bij de arme familie lijken de grijstinten de armoede en chaos in hun kelderwoning te versterken, terwijl de minimalistisch ingerichte villa van de rijke familie juist nog meer luxe en welvaart uitstraalt.
De eerste fragmenten worden vertoond in een overvolle masterclass met fans van de film. "Het voelt een beetje als een tweede première. Ik ben opgegroeid met zwart-wit-televisie en veel klassiekers zijn in zwart-wit", zegt de Bong Joon-ho. Om lachend toe te voegen: "Dus ik dacht dan wordt deze film misschien ook wel een klassieker."
Zijn eerdere films over bijvoorbeeld klimaatverandering (Snowpiercer) en de vleesindustrie (Okja) gaan wat hem betreft vooral over kapitalisme. Toch wil hij niet meteen spreken van geëngageerde films. "Ik streef vooral naar mooie films maken die het publiek leuk vindt. Wel hoop ik dat ze een klein 'litteken' achterlaten, dat iets zegt over onze eeuw en de sociale structuur waarin we leven."
In de video hieronder vertelt Bong Joon-ho over een slechte ervaring met Hollywood-producer Harvey Weinstein, inmiddels berucht vanwege de #metoo-affaire.
Tijdens de masterclass wordt er veel gevraagd over zijn manier van werken. De regisseur vertelt dat hij zijn scripts alleen schrijft. "Gedurende de laatste maanden doorloop ik het proces al helemaal. In mijn hoofd film, monteer en soundmix ik alles." Het is niet voor niets dat hij de bijnaam 'Bong-tail' heeft, verwijzend naar de-tail.
De allereerste die het script mag lezen is zijn vrouw. "En zij is heel eng en heel streng!", schatert Bong Joon-ho. "Over mijn debuutfilm zei ze dat niemand die zou willen produceren. En Parasite vond ze goed, maar ze maakte zich wel zorgen over de donkere kant van het verhaal."
Publiekslieveling
Dat het helemaal goed is gekomen, blijkt wel uit het bereik van de film. Alleen al in Korea heeft één op de zeven mensen Parasite gezien, en in Nederland heeft de film een bezoekersaantal van bijna 200.000 bereikt, wat nooit eerder is voorgekomen met een Aziatische film.
En dan is er nog de onafgebroken stroom prijzen en nominaties. Ook bij het IFFR staat de zwart-witversie van Parasite als publiekslieveling op de eerste plaats. "Ik denk dat Bong Joon-ho een van de grote filmmakers van dit moment is", zegt Tamsma. "Over alles in zijn films is zo goed nagedacht."
De regisseur zelf blijft er nuchter onder. "De film krijgt al zoveel aandacht dat ik niet zo nodig nog meer prijzen hoef te winnen. De Oscar-uitreiking lijkt me gewoon een mooi evenement om mee te maken. Persoonlijk denk ik trouwens dat de film 1917 gaat winnen. Maar weet je wat? We zien het 9 februari wel!"
'Parasite' draait in de landelijke bioscopen en de zwart-witversie is vanaf 13 februari te zien. Het IFFR duurt t/m 2 februari.