Nieuwsuur

Ondernemers dupe van torenhoge opzegboetes zakelijke energiemarkt

Nieuwsuur
Geschreven door
Lorenzo Fränkel en Jelmer Jansma

"Goedemiddag, ik bel u met een mooie aanbieding voor gunstige energietarieven, stoor ik u?" Wie als ondernemer ingeschreven staat bij de Kamer van Koophandel heeft ongetwijfeld ooit zo'n telefoontje gekregen. Via telemarketeers krijgen ondernemers een aantrekkelijke aanbieding voor gas en elektra, vaak op hun thuisadres.

Klanten wordt in het telefoongesprek van alles beloofd. Doel is om hen gelijk telefonisch akkoord te laten gaan met het aanbod. Achteraf blijkt die aanbieding helemaal niet zo gunstig, maar dan zit de ondernemer al vast. Wil hij het contract opzeggen, dan volgt een torenhoge opzegboete die soms tot in de duizenden euro's kan oplopen.

Energiebemiddelaar John Wessel stoort zich al jaren aan de dubieuze opzegboetepraktijken van de energieleveranciers. "Ze hebben een methode gevonden om kleine ondernemers zoveel mogelijk geld afhandig te maken", zegt Wessel. "Het is hun verdienmodel."

De zzp'er is een gewilde prooi, omdat daar het consumentenrecht omzeild kan worden.

Hoogleraar privaatrecht Charlotte Pavillon

Volgens hoogleraar privaatrecht Charlotte Pavillon zijn energiebedrijven erop gebrand om zzp'ers een zakelijk abonnement te verkopen. "De zzp'er is een gewilde prooi, omdat daar het consumentenrecht omzeild kan worden. Voor consumenten geldt een bedenktijd van 14 dagen en een opzegboete van maximaal 125 euro." Die regels gelden niet voor ondernemers.

Wessel helpt ondernemers tegen een vergoeding deze boetes aan te vechten. "Ik heb voorbeelden variërend van 200 euro tot 4000 euro. Veel mensen betalen nu maar om er vanaf te zijn, want als je in je eentje in opstand komt dan krijg je de hele juridische afdeling op je dak. Dat ga je toch niet winnen, denk je dan."

Volgens Wessel houden de energieleveranciers zich niet aan de regels voor opzegvergoedingen van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Die regels stellen dat leveranciers de afnemer duidelijk moeten inlichten over het bestaan en de hoogte van de opzegvergoedingen.

Sinds 2018 krijgt de ACM hierover steeds meer klachten binnen. "De leveranciers moeten aan zowel de klein- als grootverbruikers duidelijk maken hoe hoog de opzegboete is", zegt ACM-bestuurslid Cateautje Hijmans van den Bergh. "Het moet duidelijk staan in de algemene voorwaarden, op de site en in het contract."

ACM start onderzoek

Tot nu toe heeft Wessel naar eigen zeggen 100 procent van de zaken die hij heeft aangevochten bij de leveranciers gewonnen, in totaal is er 50.000 euro aan boetes teruggevorderd. Hij heeft met name met Nuon, Eneco en Total Gas & Power veelvuldig contact hierover. Total heeft afgelopen week in gesprek met Wessel al toegezegd een aantal van de boetes terug te betalen. Maar volgens Wessel is de hele markt verziekt.

ACM-bestuurslid Hijmans van den Bergh laat weten dat de ACM een onderzoek is gestart. "Dit kost tijd en vergt bewijslast. Op het moment dat dat allemaal duidelijk is, sluiten we zeker niet uit dat we boetes opleggen." Die boetes kunnen volgens haar oplopen tot 900.000 euro.

We vroegen drie grote energiebedrijven die volgens John Wessel forse opzegboetes rekenen om een reactie. Eneco stelt duidelijk te communiceren over opzegboetes, maar erkent dat een van de tussenpersonen waar het bedrijf mee werkt niet alle informatie aan nieuwe contractanten heeft gegeven. Nuon zegt zich te houden aan de regels van de ACM en wil het gesprek aangaan met klanten die zich benadeeld voelen. Total Gas & Power Nederland wil niet inhoudelijk reageren voor de uitzending. Lees hier de volledige reacties.

Reactie ministerie van Economische Zaken en Klimaat

"Het ministerie is op de hoogte dat klein-zakelijke afnemers op hun woonadres zakelijke energiecontracten krijgen aangeboden in plaats van contracten voor consumenten. De ACM doet hier onderzoek naar. EZK is in gesprek met de ACM over deze situatie en bekijkt met de ACM welke verdere maatregelen nodig zijn om deze groep te beschermen."

Nieuwsuur

Nieuwsuur is een programma van

STER Reclame