Wat is er te doen tegen een stijgend aantal zelfdodingen onder jongeren?

Als een tiener een einde maakt aan zijn leven, roept dat veel vragen op, zegt onderwijsdirecteur Thea van Riel van het Summa-college in Eindhoven. "De impact daarvan is heel groot. Dat voel je in zo'n school. Dat gaat als een soort spanning door de school heen."

Het aantal tieners dat een einde maakt aan het leven is in de aflopen tien jaar gestegen. De stijging is het grootst onder jongeren tussen de 15 en 20 jaar; een verdubbeling van 33 naar 70 doden per jaar. En vooral de zelfdoding onder meisjes is toegenomen: in 2017 meer dan vier keer meer dan tien jaar geleden. Dat blijkt uit cijfers van het Nederlands Jeugdinstituut.

Het Summa-college besteedt daarom op school speciaal aandacht aan jongeren in crisissituaties, door middel van een cursus voor docenten. Lidewijde van den Berkmortel geeft les in de cursus Eerste Hulp Mentale Gezondheid. "In vier dagdelen geven we mensen een training om kennis te verbreden, stigma's te verminderen en mensen handvatten te geven als: hoe ga je om met jongeren met psychische problematiek? Hoe kun je in een heel vroeg stadium al signalen herkennen en onderkennen? En wat zou je daarmee kunnen doen?"

Docente Nicole Florisse is positief over de cursus, al vindt ze het nog best lastig om de opgedane kennis in de praktijk te brengen. "Je hebt dan de theorie wel gehad, maar dan moet je het in de praktijk ook nog maar herkennen. En je moet er zelf nog iets mee kunnen."

Een van de belangrijkste lessen die Florisse leerde is de directe communicatie. "De manier van in gesprek gaan met studenten, het 'wat moet je zeggen?' Bijvoorbeeld heel direct zaken vragen waar je anders misschien een beetje om heen zou laveren. Omdat je denkt: dat is wel heel direct, kan ik dat wel maken als docent?"

Ouders van leerlingen die een lastige tijd hebben doorgemaakt, zijn blij met de aanpak. Zoals Twan Jongen, vader van Summa-leerlinge Gaby. Zijn vrouw overleed aan kanker, zijn dochter had het daardoor een periode erg zwaar. "Het geeft mij een heel fijn en veilig gevoel dat ik weet als zij 's morgens naar school gaat en er wat is, ze me bellen. En ze zien het. Ze kennen mijn dochter."

Zo proberen docenten jongeren in nood eerder te herkennen

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl