'Als ze nog niet weten hoe het moet gaan lopen, dan wordt het chaos'

  • Rudy Bouma

    verslaggever

  • Rudy Bouma

    verslaggever

De Engelse kustplaats Harwich ziet dagelijks tweemaal de veerlijn uit Hoek van Holland aanleggen, met ruim 200 vrachtwagens met goederen. Truckchauffeur Wilco Veenendaal rijdt al 32 jaar op de Britse havens en kent de situatie nog van voor de vorming van de Europese Unie. "Het kon toen wel 5 tot 7 uur duren voor je was ingeklaard, en soms meer dan een dag", memoreert hij. "Maar nu gaat het vlot."

Veenendaal vreest echter opnieuw lange wachttijden bij een 'No Deal'. Want dan treden automatisch regels van de Wereldhandelsorganisatie in werking. "Als ze nu nog niet weten hoe het moet gaan lopen, dan wordt het chaos volgens mij."

De haven van Harwich bereidt zich voor op deze situatie. Er is een miljoen euro geïnvesteerd in extra parkeerruimte voor vrachtwagens. Havenmanager Darren Taylor maant zo'n 200.000 bedrijven die met de EU handelen met spoed voorbereidingen te treffen op een 'No Deal'. "Die bedrijven hebben hier helemaal geen ervaring in, het wordt een enorme uitdaging."

Voor de extra douane-aangiftes zijn tenminste zeshonderd extra douaniers nodig. De afgelopen jaren is de mankracht juist met vele honderden ingekrompen. Het douanekantoor in Harwich, dat plaats bood aan 67 douaniers, werd vorig jaar gesloten en verkocht aan een projectontwikkelaar. Die bouwt er nu appartementen.

Nieuwsuur doet verslag vanuit Harwich

Labour-raadslid Ivan Henderson vond dat in het licht van de aanstaande Brexit een premature beslissing. "We hebben gewaarschuwd voor deze kortzichtige beslissing. Maar onze waarschuwingen werden genegeerd, terwijl er nu misschien weer ruimte nodig is voor veel nieuwe douaniers." Ook zijn elf van de twaalf IT-systemen niet klaar voor een omschakeling, zo blijkt uit cijfers van de Britse douane.

Met name in de havens van Dover en Calais worden flinke vertragingen verwacht bij een 'No Deal'. Volgens de transportminister kan de handel met 87 procent teruglopen.

Groot-Brittannië importeert 30 procent van haar voedsel vanuit de EU. Het kabinet-May heeft daarom een noodplan in de maak waarbij veerponten, zoals die tussen Hoek van Holland en Harwich, verplicht plaats moeten maken voor het vervoer van vers voedsel, medicijnen en andere vitale goederen.

De brexit gezien vanuit havenstad Harwich

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl