Stints, oxboards, e-bikes, Trikkes, Segways: op de openbare weg rijden steeds meer bijzondere voertuigen. Dat zorgt ook voor gevaarlijke situaties. Tegelijkertijd leiden de regels die er nu zijn voor de voertuigen tot verwarring. Zowel fabrikanten als verzekeraars willen meer duidelijkheid van het ministerie.
"We weten nu bijvoorbeeld niet aan welke keuringseisen we moeten voldoen", zegt Pieter Dekker, bestuurslid van de brancheorganisatie voor elektrische voertuigen DOET. Importeur Robbert Albers voegt toe: "Het is niet duidelijk waar de grens ligt van wat wel en wat niet mag. We komen er bijna niet meer uit."
Er komen steeds meer nieuwe elektrische voertuigen bij en de huidige regels voldoen niet meer, zegt het Verbond van Verzekeraars. "De regels komen uit de vorige eeuw. Die moeten worden herzien en weer eenduidig worden gemaakt. Mensen moeten weten waar ze aan toe zijn", zegt directeur Richard Weurding.
De bijzondere bromfiets
Hoe gaat het nu in zijn werk? Als iemand een nieuw voertuig op de openbare weg wil krijgen, komt er een verzoek aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Dat bepaalt óf het de weg op mag en zo ja, als wat: een 'fietsachtige', een groter motorvoertuig of een (bijzondere) bromfiets.
Een elektrische fiets kan bijvoorbeeld in de categorie 'fietsachtige' vallen. Dan hoeft hij alleen aan de permanente eisen zoals een bel, licht en een stuur te voldoen om de weg op te mogen. Maar de laatste jaren komen er steeds meer nieuwe voertuigen bij die niet zo duidelijk in een categorie passen.
Dat begon allemaal met de Segway, een tweewieler met een hoog stuur. Toen die werd geïntroduceerd waren er nog geen regels voor dat soort voertuigen. Die waren er alleen voor (brom)fietsen en auto's. Daarom bedacht het ministerie tien jaar geleden een nieuwe categorie: de bijzondere bromfiets.
Op dit moment zijn er vijftien bijzondere bromfietsen toegestaan op de openbare weg. De Stint zat daar tot voor kort ook bij, maar die is niet meer toegestaan. Na een ongeluk met de elektrische bakfiets, waarbij in september vier kinderen om het leven kwamen, besloot de minister de Stint te verbieden.
Volgens de verzekeraars gebeuren er met elektrisch vervoer regelmatig ongelukken. "De diversiteit in het verkeer neemt door al die nieuwe voertuigen enorm toe. Mensen hebben moeite om in te schatten wat zo'n ding nou kan, hoe snel het gaat. Daardoor kunnen gevaarlijke situaties ontstaan", zegt Weurding.
Dekker van brancheorganisatie DOET benadrukt dat veiligheid ook voor ondernemers voorop staat. "Wij streven hetzelfde na als de minister. We willen ook graag met de minister om tafel om te praten over deze voertuigen, maar daar wachten we inmiddels al jaren op. En sinds het ongeluk met de Stint staat alles stil."
Consumenten weten nu vaak niet of ze nou wel of niet de openbare weg op mogen.
Dat de regels van het ministerie onduidelijk zijn, daar zijn de fabrikanten en verzekeraars het over eens. Ze vinden het hoog tijd dat het ministerie de wetgeving herziet. "Het ministerie moet daarin het voortouw nemen, dat bepaalt tenslotte hoe we hier in het verkeer met elkaar omgaan", zegt Weurding.
Want ook voor consumenten is volgens hem nu veel onduidelijk. "Die weten vaak niet of ze nou wel of niet op de openbare weg mogen, of ze verplicht zijn een kenteken te hebben of dat ze voor het voertuig een verzekering moeten hebben. De ene keer wel, de andere keer niet. Dat moet echt anders."