'Nike maakt opvallende vuist door Kaepernick aan te nemen'

tijd van publicatie
AFP

"Amerika staat op zijn achterste poten door zo'n gevoelig onderwerp centraal te stellen, en dat realiseert Nike zich maar al te goed", zegt sportmarketeer Bob van Oosterhout over de nieuwe Just do it-campagne van Nike. Een van de gezichten is American Football-speler Colin Kaepernick.

De voormalige quarterback van de San Francisco 49ers protesteerde in 2016 tegen discriminatie en buitensporig politiegeweld in de VS door te knielen tijdens het volkslied. De speler werd door de actie een omstreden figuur in zijn land: een deel vindt hem een icoon, een ander deel moet niets van hem hebben, onder wie president Donald Trump.

Eigen partner

De keuze van het sportmerk om Kaepernick zo'n prominente rol te geven is ook opvallend omdat Nike de officiƫle leverancier is van de tenues in de National Football League (NFL). Kaepernick is verwikkeld in een juridische procedure met de NFL.

Ook Van Oosterhout vindt dit opmerkelijk. "Nike is kledingsponsor van de NFL, dus Nike zet zich nu af tegen zijn eigen partner. Het sportmerk is het blijkbaar totaal niet eens met de NFL, die Kaepernick nog steeds boycot."

Dat heeft volgens de sportmarketeer iets tegenstrijdigs. "In plaats van zo'n campagne te voeren, had Nike ook de samenwerking met de NFL kunnen stoppen, maar daar is zoveel geld mee gemoeid. Het is een iets bedeesdere vuist die Nike nu maakt en een meer indirecte vuist richting de NFL. Maar door hem te gebruiken, zegt Nike genoeg."

Polariserend

Het is niet voor het eerst dat Nike een controversieel figuur in de arm neemt. Zo werd het contract met golfer Tiger Woods nog gewoon aangehouden toen hij publiekelijk diep door het stof ging voor zijn buitenechtelijke affaires.

"Aan de ene kant is deze actie niet uniek van Nike, omdat ze altijd al dat rebelse hebben gehad", aldus Van Oosterhout. "Maar de heftigheid van dit onderwerp is wel een stukje groter, aangezien Trump zich er ook mee heeft bemoeid. Deze actie polariseert enorm."

Als Nike daarop wordt aangesproken, kan het merk doen alsof zijn neus bloedt. "Nike zal nu zeggen: wij hebben Colin Kaepernick niet gebruikt vanwege de controverse, maar hij is een van de beste American Football-spelers ter wereld, en daar staan wij voor. Ondertussen lacht Nike in zijn vuistje."

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Reportage: Kaepernick gezicht nieuwe Nike-campagne
Nieuwsuur

Nieuwsuur is een programma van

STER Reclame