Nieuwsuur Binnenland

Eerste ritje in de Noord/Zuidlijn: 'Mag wat kosten, maar dan hebben we ook wat'

Nieuwsuur

Na vertragingen, verzakte huizen en vierdubbele kostenoverschrijdingen verwelkomt Amsterdam dit weekend voor het eerst zijn Noord/Zuidlijn. De binnenstad en Noord, ooit gescheiden door 't IJ en verbonden door de pont, zijn nu met enkele metrominuten aan elkaar verbonden.

Nieuwsuur pakte vlak voor de officiële opening de metro met drie totaal verschillende Amsterdammers. Zoals Dennis van den Burg, bekend van de documentaireserie Schuldig. Hij zit met zijn dierenwinkel in Noord op een steenworp afstand van de nieuwe metrolijn. Hij is er blij mee, maar ziet ook de impact op zijn buurt.

'Mag wat kosten, maar dan hebben we ook wat'

"Noord is hot", zegt Dennis. "Er zijn hier in de loop van de jaren al veel nieuwe bewoners naartoe gekomen, de metrolijn heeft daar invloed op gehad. Maar op z'n Amsterdams gezegd: er komt een hoop poespas bij. En die randverschijnselen daar heb ik nogal eens een beetje moeite mee."

Toch vindt hij de metrolijn wel goed voor Amsterdam. "Het mag wat kosten, maar dan hebben we ook wel wat. Dit is mooi en goed voor de stad. We liepen wel een beetje achter op andere grote steden." Zelf verwacht hij de metro vooral richting Zuid te pakken. "Verder pak ik nog wel het pontje."

Zo'n eerste ritje, daar word ik wel een beetje emotioneel van.

Helena van Gelder

Wat betreft vastgoedadviseur Jeroen Lokerse had de metrolijn er al veel eerder mogen zijn. Hij denkt dat het de druk op het centrum gaat verkleinen. "Ik verwacht een betere spreiding over de buitengebieden van de stad. We zien de afgelopen jaren al dat partijen bewust kiezen om dicht bij zo'n metrostation te gaan zitten."

Die ov-knooppunten zullen volgens hem alleen maar belangrijker worden. "Daar stappen veel mensen in en uit. En die plekken zullen daardoor aantrekkelijker worden, met meer voorzieningen en horeca, maar ook duurder." Hij voorziet dat de traditionele winkelroutes radicaal anders worden.

De metrolijn zal volgens Lokerse veel betekenen voor de verdere ontwikkeling van de stad. Hij erkent wel dat de bouw van de Noord/Zuidlijn niet voor iedereen even positief is geweest de afgelopen jaren. "Er hebben natuurlijk mensen overlast gehad van de bouw die ze niet hadden mogen hebben."

Met je gezin op straat staan

De Noord/Zuidlijn was het infrastructurele project waar zelfs mensen buiten Amsterdam hoofdpijn van kregen. Het zou 1,6 miljard gulden kosten, maar het werd ruim 3 miljard euro. Vier keer zo veel. En er zou negen jaar gebouwd worden, maar er waren uiteindelijk vijftien jaar nodig.

En dan waren er nog de verzakte panden. Ook met de woning van Helena van Gelder waren problemen. Haar huis aan de Vijzelgracht werd op last van de brandweer onbewoonbaar verklaard. Ze moest noodgedwongen met haar gezin verhuizen. "Van de ene op de andere dag stond ik met mijn kinderen op straat."

Verzakte panden langs het traject van de Noord-Zuidllijn aan de Vijzelgracht (2009) ANP

Het huis werd uiteindelijk opgekocht door de gemeente en het gezin kwam elders in de stad te wonen. Toch is het volgens Helena een misverstand dat ze door de problemen ook tegen de Noord/Zuidlijn was. "Dat nam iedereen aan, maar dat is niet waar. Het had alleen beter gekund voor ons", zegt ze lachend.

Ze is ook wel een soort van trots dat de metrolijn er nu echt is. "Het is toch gewoon gelukt, zegt maar. Zo'n eerste ritje, daar word ik wel een beetje emotioneel van."

Intussen wordt ze door vrienden geplaagd met het gerucht dat er een nieuwe metro komt van Oost naar West. "Die zou dan ook weer heel dichtbij komen. Maar ik wil niet dat mijn leven gevolgd wordt door een metro, haha. Vooralsnog kan ik er nog om lachen, want het is nog niet besloten."

Betaald parkeren in Noord

Nu Noord en centrum beter met elkaar zijn verbonden, is de vrees van de gemeente dat dagjesmensen massaal in Noord gaan parkeren. Daarom is er betaald parkeren ingevoerd. Dennis maakt zich daar zorgen over, omdat de oorspronkelijke arme bewoners, dat mogelijk niet kunnen betalen.

"Het gaat om een tarief van 1,20 per uur. Dat is een brood voor drie dagen voor mensen. En hoe moeten mensen nu hun pakket bij de Voedselbank ophalen? Vaak doen ze dat met de auto van een kennis. En aangezien ze minimaal een uur in de rij staan, moeten ze dan dus die 1,20 betalen."

Tegelijkertijd ziet hij nog wel een bijkomend voordeel van de betere verbinding met Zuid. "Mensen met schulden moeten daar vaak bij de rechtbank verschijnen. Normaal moesten ze denk ik drie, vier keer overstappen of een dure taxi nemen. Dus ik denk dat er door de Noord/Zuidlijn meer mensen bij de rechtbank zullen komen opdagen."

STER reclame