Ophalen van afval
Aangepast

Banen genoeg, maar waar haal je de werknemers vandaan?

De Nederlandse economie groeit als kool. Maar daarmee groeien ook de personeelstekorten. Het meest nijpend is het in de ICT-branche. Op twee staat de bouw, waar het na jaren crisis nu juist de andere kant op gaat. En op drie staat de horeca.

De tekorten zijn ernstig, zegt ook restauranteigenaar Erik Derksen. "Het belemmert de groei. We willen uitbreiden en dat gaan we ook doen, maar de grootste uitdaging is hoe ik straks weer tachtig man personeel krijg. Je merkt ook dat horecabedrijven personeel bij elkaar wegkapen. Tot voor kort was dat not done, maar je ziet het nu steeds meer gebeuren."

De gemeente Amsterdam kwam vorig jaar tientallen vuilnismannen tekort. "Het probleem bij een goed draaiende economie is dat heel Nederland dan meteen tweeduizend vrachtwagenchauffeurs zoekt", aldus Jan Ditz, rayonmanager afvalinzameling. "Maar je merkt dat die baan niet bovenaan het verlanglijstje van de meeste mensen staat."

Inmiddels zijn de tekorten in Amsterdam grotendeels weggewerkt. Er wordt hard gewerkt om de afvalbanen aantrekkelijker te maken. "Bij het uitzendbureau zijn campagnes uitgezet om nieuwe vrachtwagenchauffeurs te werven. Uiteindelijk hebben we vanuit de poule van het uitzendbureau 22 chauffeurs in vaste dienst genomen, zodat het duidelijk is dat mensen daar kans op maken. Uitzicht op een vaste betrekking is voor veel mensen uit deze doelgroep zeer aantrekkelijk."

Openstaande vacatures (blauw) en werkloze beroepsbevolking (groen) - seizoengecorrigeerd

Nieuwe manieren

Sinds het einde van de crisis in 2013 daalt de werkloosheid snel. Terwijl het aantal vacatures alleen maar toeneemt. Uit een steeds kleinere poule mensen moeten er steeds meer geschikte werknemers worden gevonden. Die krapte dwingt uitzendbureau's om te zoeken met nieuwe manieren. Bijvoorbeeld naar technisch personeel voor de scheepsbouw.

"We hebben een nieuw systeem dat talenten naar boven haalt: niet alleen op basis van werk en opleiding, maar we kijken ook veel breder", vertelt Christiaan Smilde van Randstad. "Vaak zien we ook mensen die juist de techniek in willen, maar wat opleiding betreft niet meteen matchen. En juist omdat onze medewerkers veel vragen stellen over hobby's en interesses zijn wij in staat om die mensen nu juist naar boven te halen. Door er een opleiding aan toe te voegen maken wij ze geschikt voor de technische markt."

Meer loon zou natuurlijk helpen; dan zouden meer mensen solliciteren.

Evelien Hak, bedieningsmedewerker

In de horeca is er nu sinds lange tijd eindelijk een nieuwe CAO, met een kleine loonsverhoging. Dit jaar en volgend jaar krijgen horecamedewerkers er een procent salaris bij, plus inflatiecorrectie. Loonsverhoging is hard nodig, vindt bedieningswerker Evelien Hak.

"Je moet gewoon lange diensten draaien en hard werken. Als het druk is, is het druk, en moet je doorlopen. Meer loon zou helpen. "Natuurlijk. Dan zouden veel meer mensen solliciteren." Restauranteigenaar Erik Derksen begrijpt dat. "Maar ik wil niet iemand voor een hoog salaris aannemen die niets kan."

Ook de gewilde vuilnisman kan er trekt aan het korte eind, ook al is er een urban myth dat de beroepsgroep veel zou verdienen. Al is die ook niet helemaal onwaar, volgens afvalinzamelingsmanager Jan Ditz.

"Maar dat had altijd te maken met de toeslagen. Het is vies en zwaar werk. In het verleden haalden mensen daardoor vaak niet eens hun pensioen: mensen werden op een gegeven moment afgekeurd. Dus dat werd dan goedgemaakt met geld. De gemiddelde chauffeur zit nu op 1800 à 2000 euro netto. In Nederland is dat een goed salaris."

Horecamedewerkers en vuilnismannen zijn gewild, maar verdienen nog steeds weinig

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl