Parkeren in Amsterdam
Aangepast

'Middenstander wordt de dupe van de autovrije binnenstad'

Minder auto's in de binnensteden: het wordt een belangrijk onderwerp bij de komende gemeenteraadsverkiezingen. Veel lokale politieke partijen willen het autogebruik in het centrum terugdringen, maar daar is niet iedereen even blij mee.

Volgens Detailhandel Nederland zullen veel middenstanders het loodje leggen als klanten met een auto niet meer welkom zijn in de stad. De brancheorganisatie waarschuwt daarvoor na een analyse van de verkiezingsprogramma's in twaalf steden.

Een op de vier politieke partijen wil het stadscentrum autoluw of autovrij maken, zegt voorzitter Guido van Woerkom. Dat gebeurt door maatregelen als het schrappen van parkeerplaatsen of het weren van de meest vervuilende auto's uit de binnenstad.

'Ook de consument is de dupe'

Uit de verkiezingsprogramma's zou blijken dat onder meer in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht mogelijk duizenden parkeerplaatsen worden geschrapt. "Dit lijkt louter en alleen gericht tegen auto's, in plaats van dat het de binnenstad vooruit helpt."

Volgens Van Woerkom is niet alleen de winkelier, maar ook de consument de dupe van het beleid. "De consument die aangewezen is op de auto, bijvoorbeeld vanwege slechte ov-verbindingen of grote aankopen, zal zich niet meer welkom voelen in de stad."

De optie om dan online te kopen en thuis te laten bezorgen, wordt dan wel extra aantrekkelijk, is de opvatting. "Het is heel belangrijk om het winkelen op 'traditionele' manier zo toegankelijk en prettig mogelijk te maken", zegt de brancheorganisatie.

Dit is een aansporing voor gemeenten om tempo te maken.

Anne Knol, campagneleider duurzame mobiliteit van Milieudefensie

Milieudefensie komt vandaag met een ander geluid: een meerderheid van de stadsbewoners is klaar met de vervuilende auto's. I&O Research heeft in opdracht van de actiegroep onderzoek gedaan onder inwoners van de twintig grootste steden van Nederland.

Daarin gaf 72 procent aan de vervuilende auto's te willen weren uit de binnenstad. Slechts een op de tien stedelingen wil dat er meer ruimte komt voor autoverkeer, zegt Milieudefensie.

"Het is opvallend hoeveel mensen klaar zijn met steden vol vervuilende auto's. Dit is een aansporing voor gemeenten om tempo te maken", zegt Anne Knol, campagneleider duurzame mobiliteit van Milieudefensie. "De lokale politiek is nu aan zet."

'Niet verder wegduwen'

Heleen de Boer van GroenLinks Utrecht staat op de Utrechtse Mariaplaats, middenin in de oude binnenstad. "Dit is zoals GroenLinks het graag ziet. Dit was vroeger een plek waar veel auto's geparkeerd stonden. In overleg met ondernemers is ervoor gekozen om hier een autovrije zone van te maken."

Veel Utrechters vinden zo'n zone in de binnenstad een goede zaak. Maar Sander van Waveren van CDA Utrecht ziet ook negatieve kanten. "Utrecht heeft in de binnenstad al heel weinig auto's. Aan de oude grachten rijdt al bijna niemand meer. We hebben juist parkeergarages aan de rand van de binnenstad, laten we die niet nog verder gaan wegduwen."

Reportage: Gaan onze binnensteden op slot voor auto's?

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl