Groen is hip, duurzaam leven een trend. Maar dat geldt niet als het op vliegen aankomt. Want vliegen is vervuilend en toch blijven we het doen. Sterker: het aantal reizigers neemt wereldwijd alleen maar toe.
Volgens de internationale luchtvaartorganisatie IATA zullen tegen 2036 wereldwijd 7,8 miljard mensen het vliegtuig nemen. Dit is twee keer zoveel als nu. En als er niets verandert zal de luchtvaart in 2070 evenveel uitstoten als wat de wereld in totaal mag uitstoten om de Parijse akkoorden te halen. Dat zegt Paul Peeters, lector bij de Nationale Hogeschool voor Toerisme en Verkeer.
Negentig procent van het vliegverkeer is voor rekening van het toerisme. Toeristen zijn nu al verantwoordelijk voor ongeveer vijf procent van alle wereldwijde uitstoot van koolstofdioxide (CO2). En dat aandeel zal nog sterk gaan stijgen, aldus Peeters.
Kan vliegen niet duurzamer worden?
"De Nederlandse overheid heeft zich vastgelegd op het halen van de doelen in het klimaatakkoord. De minister is ook heel goed bezig: die wil van 49 procent van de emissies af in 2030. Maar daar valt luchtvaart niet onder." Want de luchtvaart is feitelijk buiten het klimaatakkoord van Parijs gehouden. "In het klimaatakkoord staat alleen dat de internationale luchtvaartorganisaties dat zelf gaan oplossen", aldus Peeters.
De vliegtuigindustrie onderzoekt zuinigere motoren en alternatieve brandstoffen. Maar een grootschalige revolutie wordt op dat gebied nog niet verwacht.
Steeds meer mensen nemen het heft in eigen hand, door de CO2-uitstoot van hun eigen vlucht te compenseren.
Mathijs Sienot leeft zeer milieubewust. In Nederland reist hij per trein en als hij een auto nodig heeft, maakt hij gebruik van een deelauto die opgeladen wordt door zonnepanelen. Toch besloot Sienot afgelopen jaar zijn reis met zijn gezin naar Umbrië per vliegtuig te doen. Want met de auto duurt de heenreis twee dagen en met de trein is het duur en nog langer.
Om de CO2-uitstoot van de vlucht te compenseren, besloot Matthijs zeven maanden alleen vegetarisch te eten. "Ik ben gaan rekenen hoeveel CO2 de vlucht naar Rome kost. Daar vind je gewoon rekenmachientjes voor op internet. En hoe lang je dan vegetarisch moet eten om dat te compenseren."
Een jaar niet vliegen
Linda van Roij is bioloog en probeert duurzaam te leven. Zij heeft haar eigen CO2-uitstoot nauwekeurig onderzocht. Omdat ze de afgelopen jaren heel veel heeft gereisd, wil ze in 2018 niet vliegen omdat het niet duurzaam is.
"De gemiddelde Nederlander vliegt per jaar ongeveer een keer naar Porto heen en weer. Ik vloog de afgelopen jaren wel twee keer naar een ander continent." Van Roij is kritisch over het compenseren met andere middelen. "Ik dacht altijd dat ik het door geen vlees te eten, kon compenseren. Maar vliegen kun je niet compenseren met ander groen gedrag."
Lector Toerisme en Verkeer Peters zegt dat er maar één oplossing is om de klimaatdoelstellingen wel te halen: minder vliegen. En dus zeker minder op vakantie gaan met het vliegtuig. "Het fundamentele probleem is: de totale hoeveelheid CO2 van de luchtvaart wordt gewoon te groot."