Nieuwsuur

Amsterdam gaat van nee-nee naar ja-ja op de brievenbus

Aangepast
ANP

Nederlandse huishoudens zonder sticker op hun brievenbus ontvangen jaarlijks meer dan 30 kilo aan reclamefolders. De gemeente Amsterdam wil al dat papier besparen door per 1 januari 2018 over te gaan op een nieuw systeem.

Dat houdt in dat mensen die niet actief een ja-ja sticker plakken geen folders meer krijgen. De reclamebranche had een rechtszaak aangespannen tegen de gemeente, maar van de rechter mag Amsterdam de sticker invoeren.

"Deze uitspraak is echt winst voor het milieu", zegt Johnas van Lammeren van de Partij voor de Dieren in Amsterdam. "Hiermee besparen we tussen de 3 en 4 miljoen kilo aan folders per jaar, alleen al in Amsterdam. En dan nemen we de bedrijven nog geen eens mee."

Volgen Van Lammeren gaat de helft van de folders nu ongelezen de vuilnisbak in. "Wij willen die verspilling tegengaan en eigenlijk heeft niemand hier last van. Iedereen kan de folders nog steeds krijgen, maar je moet er even een sticker voor plakken."

Boodschappenlijstje

Eelco Lulofs, van brancheorganisatie van ongeadresseerd drukwerk MailDB, ziet dat anders. "Amsterdam gooit een goed werkend systeem om. En dat is verwarrend voor de consument. Op de consumenten heeft dit besluit enorm veel impact."

Volgens Lulofs lezen namelijk 13 miljoen Nederlanders de folders. "En 50 procent van hen maakt nog steeds wekelijks een boodschappenlijstje op basis van de folders die ze krijgen."

En dan zijn er ook nog de grafische industrie, de drukkers en de bezorgers voor wie dit besluit van belang is, zegt Lulofs. "En de retailers zijn erg afhankelijk van het verspreiden van de folders."

Deze uitspraak van de rechter betekent in mijn ogen dat dit gewoon landelijk beleid gaat worden.

Johnas van Lammeren, Partij voor de Dieren

Volgens Van Lammeren kan de ja-ja sticker juist positief zijn voor winkeliers. "Zij betalen nu voor de distributie van folders die weg worden gegooid. En als iemand nu een ja-ja sticker plakt, dan weet de winkelier dat diegene ook echt op de folder zit te wachten."

De enige die echt last heeft van het besluit, is de branche die de folders verspreidt, zegt Van Lammeren. "Maar die moet begrijpen dat we naar een digitale wereld gaan en dat zij nu meehelpen aan verspilling."

De meeste reclamefolders kun je ook online bekijken. Uit onderzoek blijkt dat de online folder minder wordt gelezen dan de papieren folder, maar dit verschil is wel klein (72 procent voor online tegenover 78 procent voor papieren folders).

Wie een ja-ja sticker wil, hoeft daar niet lang naar te zoeken. Ze zijn online te bestellen, maar zullen ook actief verspreid worden door de folderbranche. "Wij hebben een sticker gemaakt, zodat de consument kan kiezen om de folders te blijven ontvangen", zegt Lulofs.

De branche gaat waarschijnlijk in hoger beroep tegen de uitspraak. "We vinden de argumentatie te dun. We willen als branche zeker kijken hoe we de milieubelasting kunnen verlagen, maar dan moet je niet in Amsterdam, lokaal, een systeem aanpassen."

Van Lammeren is ervan overtuigd dat meer plekken in Nederland zullen volgen. "We krijgen heel veel vragen over hoe we dit hebben aangepakt. Tien steden willen het zeker gaan overnemen. Volgens mij gaat dit uiteindelijk gewoon landelijk beleid worden."

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Amsterdam gaat van nee-nee naar ja-ja op de brievenbus
Nieuwsuur

Nieuwsuur is een programma van

STER Reclame