Vliegtuigen op Schiphol
Aangepast

Kunnen we voor een paar tientjes blijven vliegen en de klimaatdoelen halen?

Als we de opwarming van de aarde aan het eind van deze eeuw onder de 2 graden willen houden, dan heeft dat ook grote gevolgen voor de luchtvaartindustrie. Want zeker is dat het aandeel van de luchtvaart in de opwarming van de aarde toeneemt.

Op dit moment vliegen er al zo'n 3,7 miljard passagiers per jaar over de aarde; over vijftien jaar is dat aantal verdubbeld. Steeds meer mensen nemen het vliegtuig, terwijl de luchtvaartsector bindende klimaatafspraken tot nu toe weet te ontlopen.

De afspraken tot nu toe

In het Klimaatakkoord van Parijs ontbrak de luchtvaartsector nog helemaal.
Een jaar later werd afgesproken dat de luchtvaartsector de groei aan CO2-emissies na 2020 gaat compenseren met klimaatprojecten. Maar deelname is tot 2027 geheel vrijwillig.

Het Europees Parlement kwam dit jaar met strengere emissierechten voor luchtvaartmaatschappijen. Maar die gelden alleen voor vluchten binnen de EU. Hier in Nederland hint het nieuwe kabinet in het Regeerakkoord op een vliegbelasting. Maar ze laten die afhangen van wat Europa zal afspreken.

Ondertussen groeit de luchtvaartsector hard. Volgens de internationale luchtvaartorganisatie is het aantal passagiers in 2035 verdubbeld. Door die sterke groei neemt het aandeel van vliegtuigen in de wereldwijde CO2-uitstoot toe van ruim 2 procent naar 20 procent in 2050.

Goedkoop vliegtoerisme speelt daarbij een steeds grotere rol. Dat die groei doorzet blijkt wel uit de mega-order bij Airbus voor ruim 400 toestellen die allemaal voor prijsvechters gaan vliegen.

Kunnen we voor een paar tientjes blijven vliegen en de klimaatdoelen halen?

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl