Aangepast

Roemenen willen recht op goedkope arbeid houden

  • Saskia Dekkers

    correspondent Europa

  • Saskia Dekkers

    correspondent Europa

"Moderne slaven" worden het genoemd: Roemeense vrachtwagenchauffeurs die tegen lage lonen voor Nederlandse of Duitse bazen werken. In West-Europa vinden ze dat oneerlijke concurrentie. Strengere Europese regels moeten uitbuiting van Oost-Europeanen tegengaan. Maar in Oost-Europa is er verzet.

In Codlea, een stadje in Roemenië zie je maar weinig jonge mannen op straat. De meeste mannen zijn vertrokken naar West-Europa en maandenlang van huis.

Duits model

Ook Daniel Dragan was zo'n afwezige man. Hij werkte jarenlang als vrachtwagenchauffeur in Duitsland. Maar het werd hem te veel en hij besloot terug te keren.

"Ik had ritten in West-Europa, ik reed door de hele Europese Unie, en kreeg het idee om zelf iets te realiseren in Roemenië. Een bewaakte truckers-parkeerplaats naar Duits model", zegt Dragan. Zijn 'Autohof' is nu een succesvolle parkeerplaats voor vrachtwagens. Zijn vader bewaakt de boel en zijn vrouw doet de administratie.

Men zegt wel: Nederland exporteert kaas en tulpen. Roemenië exporteert mensen.

Ondernemer Daniel Dragan

Inmiddels heeft Dragan nog een gat in de markt ontdekt. Hij bouwt op zijn terrein twaalf kamertjes voor West-Europese bedrijven die een adres moeten hebben in Roemenië.

"Er komen kantoren voor bedrijven uit Duitsland en Nederland. Want zodra Nederlandse transportbedrijven hier een adres - een brievenbus - hebben, kunnen ze Roemenen inhuren en die in West-Europa laten rijden. Tegen de lage Roemeense salarissen en sociale lasten", zegt Dragan.

"Men zegt wel: Nederland exporteert kaas en tulpen. Roemenië exporteert mensen."

'Ik verdien 253 euro per maand'

De inkomens in Roemenië zijn de allerlaagste van de Europese Unie. Nederlandse en Duitse bedrijven willen daarom graag met Roemenen werken.

"De regels in de EU maken misbruik mogelijk", zegt Petru Dandea van de Roemeense vakbond. "Elk bedrijf kan een goedkope Roemeense chauffeur laten invliegen die voor een habbekrats op een vrachtwagen rijdt."

De EU wil de praktijken aanpakken, omdat Oost-Europese chauffeurs met hun lage salarissen de markt verpesten. Daarom moeten de chauffeurs onder de Nederlandse en Duitse cao's gaan vallen. Maar Oost-Europa is bang dat hun goedkopere chauffeurs dan niet meer zullen worden ingehuurd.

"De Westerse bedrijven huren onze mensen, maar respecteren geen enkele wet, niet de Roemeense wet en niet de wetten van hun eigen land. Die bedrijven met hun louche praktijken moet je aanpakken, niet de chauffeurs", zegt Europarlementariër Ana-Claudia Tapardel.

Goedkope arbeid

Tapardel is argwanend. Zijn de nieuwe Europese voorstellen niet vooral bedoeld om Duitsland en Nederland tevreden te stellen? "Roemeneense chauffeurs en Roemenië als land zullen veel inkomsten verliezen. Wij vinden dat we het recht moeten houden om goedkope arbeid te exporteren."

Maandag buigt de werkgelegenheidscommissie van het Europees Parlement zich over het voorstel voor een nieuwe detacheringsrichtlijn: een betere bescherming van werknemers en eerlijke concurrentie op de Europese arbeidsmarkt.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl