Nieuwsuur

Ryanair probeert crisis te bezweren, terwijl piloten steeds meer in actie komen

EPA

Honderden geschrapte vluchten, boze passagiers en piloten en een directie die met extra geld probeert de problemen met de roosters op te lossen. De crisis rond prijsvechter Ryanair lijkt wel een soap; steeds is er weer een nieuwe wending.

Topman Michael O'Leary kondigde vandaag een salarisverhoging van 10.000 euro aan voor Ryanair-piloten die gestationeerd zijn op Londen Stansted, in Dublin, Frankfurt of Berlijn. Ze krijgen het geld als ze komen werken tijdens hun vakantie in september en oktober.

De salarisverhoging komt bovenop een eenmalig bonus van 12.000 euro voor gezagvoerders en 6.000 euro voor copiloten als ze de komende zes weken - als veel van hen op vakantie zijn - toch minstens 10 dagen aan het werk gaan.

No deal?

De Ierse luchtvaartmaatschappij probeert zo te voorkomen dat er nog meer vluchten uitvallen. Ryanair schrapt deze maand en volgende maand tot wel vijftig vluchten per dag omdat er te weinig piloten beschikbaar zijn.

Veel piloten zouden de geboden deal niet zien zitten. Maar topman O'Leary ontkent dat een groot aantal piloten de salarisverhoging en de bonus heeft afgewezen. Ook ontkent hij dat piloten mogelijk actie willen voeren tegen het beleid van hun werkgever.

Afgelopen jaar zouden er 700 piloten zijn vertrokken. Dat is ontzettend veel.

Piloot Ryanair

Een piloot van Ryanair vertelt over de toenemende onrust. Hij wil alleen anoniem zijn verhaal doen, omdat hij vreest voor repercussies als hij herkenbaar in beeld zou zijn. "Er heerst een angstcultuur bij Ryanair. Ik zou waarschijnlijk ontslagen worden."

Hij maakt zich zorgen over de steeds verder oplopende werkdruk. Volgens hem hebben inmiddels al veel piloten ontslag genomen. "Ze vertrekken naar andere maatschappijen. Afgelopen jaar zouden er 700 piloten zijn vertrokken. Dat is ontzettend veel."

En daardoor zit Ryanair nu met tekorten, zegt de piloot. "De topman zegt dat de annuleringen slechts zes weken duren, maar dat geloof ik niet. Ze willen onze vakanties en vrije dagen schrappen. Dat is geen oplossing voor de lange termijn."

Een toestel van Ryanair in Barcelona AFP

Ryanair probeert volgens hem te voorkomen dat de piloten zich verenigen. "Als Ryanair ziet dat een bepaalde basis zich meer gaat verenigen, dan steken ze daar een stokje voor. Dan gaan ze praten met de leidende figuren en halen ze die desnoods van de basis af."

Dat kan Jim Atkinson beamen. De voormalig piloot bij Ryanair werd in 2014 ontslagen omdat hij probeerde de piloten te verenigen. Spijt heeft hij er niet van. Hij hoopt dat de piloten nu doorzetten om tot betere arbeidsomstandigheden te komen.

"De directie heeft al publiekelijk moeten toegeven dat ze er een zooitje van hebben gemaakt. Er is momenteel een hoop druk, dus dat biedt mogelijkheden. Dit is de tijd voor actie."

Hij schreef deze week een brief aan zijn oud-collega's bij Ryanair waarin hij zijn ervaringen deelde en de huidige crisis "een grote kans" voor de piloten noemde. "Het zou jammer zijn om die kans te laten liggen."

Ultimatum gesteld

De piloten lijken momenteel meer verenigd dan ooit. De hoofden van de meeste Ryanair-basissen hebben vandaag de directie een brief gestuurd waarin ze alle voorstellen van de directie weigeren en betere arbeidsvoorwaarden eisen.

"We willen dat Ryanair ons serieus neemt. We hopen dat ze het gesprek met onze vertegenwoordigers aan willen gaan", zegt de anonieme piloot. De opstellers van de brief willen voor morgenochtend 10.00 uur een reactie.

Ryanair reageert als volgt:

"There is no "fear management". This claim is fabricated by union members of competitor airlines. Ryanair's number one priority is the safety of our customers, crew and aircraft. Similar to all employers, we can require that employees swap one (or two) week of their four week block holiday, which will be allocated to them later in the year. This is a standard part of our pilots agreed working arrangements. The claim that 700 pilots left last year is untrue less than 5% left the company last year."

"Ryanair uses a mix of direct employee and contractor pilots in exactly the same way that many other airlines do, and this is necessary in Ryanair's case because our aircraft and our crews move from base to base as schedules change and complies fully with all Irish and EU law. Ryanair uses a mix of direct employee and contractor pilots and cabin crew in exactly the same way as many other airlines do. Ryanair negotiates directly with elected pilot and cabin crew representatives."

"Ryanair pilots are by law restricted to flying less than 900 hours per year (just 18 hours per week) and on a sample roster, a pilot typically works 4 days on, followed by 3 days off, or occasionally 5 days on (1 day being standby) followed by 3 days off."

Ryanair probeert crisis te bezweren, terwijl piloten steeds meer in actie komen