Nieuwsuur

Jongeren onbewust overspoeld met reclame in filmpjes van YouTubers

Milan Knol

Driekwart van de populaire vlogs op YouTube bevat sluikreclame. Dat concludeert het Commissariaat voor de Media dat video's van de twintig populairste YouTubers van Nederland heeft onderzocht.

Veel vloggers verdienen geld met hun video's en dat gebeurt vaak door producten zoals chips, bh's, flessen frisdrank of een merktrui even in beeld te brengen.

Uit het onderzoek blijkt dat in bijna alle onderzochte video's (90 procent) aandacht is voor merken of producten. In 75 procent is het voor de kijker onduidelijk dat de vlogger ervoor betaald wordt. Sommige vloggers kunnen zelfs leven van hun reclame-inkomsten.

Het is voor het eerst dat de reclame in YouTube-filmpjes is onderzocht in Nederland. Het Commissariaat voor de Media wil de bewustwording van jongeren vergroten, want het controleren van alle video's op YouTube lijkt een onmogelijke klus.

Zo maken Youtubers reclame in hun filmpjes

De filmpjes zijn populair. Bij jonge kijkers en daarom dus ook bij de adverteerders. Want in hun zoektocht naar jongere doelgroepen laten de adverteerders steeds vaker traditionele media als kranten, tv en radio links liggen.

In een wereldwijd rapport gaan onderzoekers er al vanuit dat 2017 het jaar wordt dat adverteerders meer geld online zullen uitgeven dan aan bijvoorbeeld dure tv-reclames.

De markt voor reclame in vlogs en Youtube-filmpjes is zo groot, dat er makelaars zijn die bemiddelen tussen makers en adverteerders.

'Als de reclame niet opvalt, hebben we ons doel bereikt'

Een van de belangrijkste redenen om voor online filmmakers te kiezen: er gelden nauwelijks tot geen regels voor het maken van reclame. "Sancties en boetes zijn niet mogelijk volgens de wet", zegt het Commissariaat voor de Media.

Er bestaan nog geen Europese richtlijnen en die kunnen ook nog wel enkele jaren op zich laten wachten. Ondertussen kunnen vloggers hun gang gaan.

De controleurs van het Commissariaat voor de Media die de radio, tv en kranten in de gaten houden, komen zeker niet toe aan het controleren van de vele duizenden internetfilmpjes die voor een Nederlands publiek worden gemaakt.

Jongeren overspoeld met reclame in filmpjes van YouTubers