"Leg je telefoon opzij, ga aan je huiswerk." Voor veel ouders met kinderen die naar school gaan, zijn dit dagelijks terugkerende zinnen. Maar niet alle ouders hebben zin in die strijd om het huiswerk of weten niet hoe ze hun kind het beste kunnen begeleiden. Steeds meer leerlingen maken hun huiswerk dan ook bij commerciële huiswerkinstituten.
Het schaduwonderwijs, zoals commerciële huiswerkbegeleiding en bijlessen worden genoemd, groeit explosief. De kosten ervoor voor ouders dus ook.
Veel politieke partijen en scholen vinden schaduwonderwijs onwenselijk omdat het de ongelijkheid in het onderwijs vergroot. Een aantal scholen gaat de leerlingen daarom zelf begeleiden bij het huiswerk.
Op het Laurens Lyceum in Rotterdam maken de leerlingen het huiswerk voor het grootste gedeelte op school. Om dat te kunnen realiseren, is het hele schoolsysteem op de schop gegaan.
De leerlingen krijgen nu maar drie vakken per dag, maar die lessen zijn wel extra lang. Daarvoor of daarna zijn de verplichte studie- en huiswerkuren.
De kinderen overhoren elkaar en vinden het fijn dat ze daar zelf ook weer van leren. Op het Laurens Lyceum wordt het huiswerk voor het grootste gedeelte gemaakt onder schooltijd. Dat kost ouders niks extra’s.
Binnen onze school bieden we aan alle leerlingen de mogelijkheden om te studeren op school.
De rector van het lyceum, Alfred van der Heijden, vindt dat de school zelf moet zorgen voor de huiswerkbegeleiding. "Binnen onze school bieden we aan alle leerlingen de mogelijkheden om te studeren op school. We maken geen onderscheid. En als de school dat goed doet, is een huiswerkinstituut niet meer nodig. Bovendien hebben we de docenten die dat heel goed kunnen begeleiden al in huis. Het is een kwestie van anders inzetten dan kun je dat ook bereiken."
Docenten vinden dat ze meer tijd hebben voor een individuele benadering. "Je kunt meer de diepte in en meer individueel doen. Er is meer rust in de les nu we langer bij elkaar zitten."
Het roostersysteem blijkt zo succesvol dat andere scholen het ook gaan invoeren. De mavo in Doorn stapt volgend jaar ook over. Nu gaan daar nog veel kinderen na school door naar een huiswerkbegeleider.
"We hebben in iedere klas een paar kinderen die naar huiswerkbegeleiding gaan. Dat zijn altijd kinderen waar het thuis wel betaald kan worden", zegt rector Mary Krouwel. "Eigenlijk zou je dat alle kinderen gunnen, extra begeleiding bij het huiswerk. Niet iedereen heeft het nodig. Straks kunnen we dat aan iedereen zelf aanbieden."
Wij wilden hem een goede start geven, vanaf het begin.
De ouders van Nicolaas hebben voor huiswerkbegeleiding gekozen omdat hij niet gewend was huiswerk te maken. Hij zit sinds dit schooljaar in de brugklas. Nicolaas gaat daarvoor naar Het Studiehuys, één van de vier huiswerkinstituten in het dorp Doorn. Elke middag komen hier na schooltijd zo’n dertig tot veertig kinderen van verschillende scholen hun huiswerk maken, onder begeleiding.
Zijn moeder, Alexandra Ruiter, hoopt dat de huiswerkbegeleiding ervoor zorgt dat Nicolaas het straks zelf kan. "Hij is mijn oudste zoon en ik heb ook nog andere kinderen en een huishouden. Wij wilden hem een goede start geven, vanaf het begin. We bouwen de begeleiding nu af. De vraag is of hij dit thuis ook kan, we zullen het zien."