Nieuwsuur

Restaurants onder druk door vele kortingsacties

Aangepast
Nieuwsuur
Geschreven door
Marloes Elings
Redacteur

De nationale restaurantweek, de IENS Dinner Deals, de AH Restaurantactie, de sterrenrestaurantweken, Groupon, Social Deal, Heerlijk Aanbieding, en Diningcity. De hoeveelheid kortingsacties voor restaurants in Nederland is enorm. Leuk voor de consument, maar restaurateurs beginnen te morren.

"Onze markt is een grote deal geworden", zegt chef-kok Imko Binnerts. Consumenten kunnen volgens hem met alle acties en kortingen het hele jaar voor weinig geld uit eten. 

Henk van Putten heeft dit jaar al vijftig veilingen gewonnen. "Een van de allergoedkoopste etentjes was in Zutphen. Samen met mijn vrouw hebben we voor 12 euro gegeten in een heerlijk restaurant, zonder drankjes dat wel."

Hij vindt de kortingsdeals een mooi voorbeeld van marktwerking. "Dat werkt soms heel slecht, en hier heel goed. Klanten en restaurants kunnen zelf bepalen of ze meedoen. En wil een van beiden het niet, doet hij het niet. Zo simpel is het." 

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

'Mijn tactiek is tot de allerlaatste seconde wachten en dan bieden'

Chef-kok Binnerts doet zelf mee aan twee kortingsacties om zijn nieuwe restaurant in Wijk aan Zee op de kaart te zetten. "We moeten aan marketing doen." Hij erkent dat hij daarbij wel is overgeleverd aan de marketingteams van supermarkten en kortingssites.

"Dat heeft die bedrijven geen windeieren gelegd. Zo'n AH-restaurantactie kost de supermarktketen hoogstens wat pr-kosten, maar de menu-kosten worden volledig door de restaurateur gedragen." Hij vindt dan ook dat de ondergrens is bereikt. 

We gaan vaker buiten de deur eten en drinken, maar de Nederlander is daar best calvinistisch in.

Hans van Haaren, sectormanager Food Rabobank

Volgens Hans van Haaren, sectormanager Food van de Rabobank, klopt het dat grote supermarktketens zich steeds meer met de restaurantwereld bemoeien. "Die markt is interessant omdat de eigen sector verzadigd is en consumenten steeds vaker buiten de deur eten." 

Uit trendonderzoek van de bank blijkt dat mensen zich steeds meer laten leiden door kortingsacties. "De tendens is dat we vaker buiten de deur eten en drinken, maar de Nederlander is daar best calvinistisch in. We willen kwaliteit, maar ook een scherpe prijs", zegt Van Haaren. 

Binnerts ziet dat ook in zijn restaurant. "Mensen die ieder één glaasje wijn nemen en vragen om een karafje kraanwater. Maar zo kan ik niet koken; ik ben Sinterklaas niet. Ik heb mensen in de keuken die een salaris willen, ik moet mijn pand betalen en wil zelf graag ook wat verdienen."

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

'Vier euro houd ik over aan dinnerdeal van IENS'

Volgens Binnerts hebben veel restaurants het moeilijk. Van Haaren beaamt dat vooral restaurants in het middensegment het zwaar hebben. "Met kwaliteit en gastvrijheid alleen kom je er niet meer."

Toch groeit het aantal restaurants gestaag. "Maar we gaan niet meer eten en drinken. Dus je kunt concluderen dat er te veel restaurants blijven en de concurrentie nog groter wordt", aldus Van Haaren. Dat betekent nog meer ruimte voor kortingsacties. 

Goed nieuws voor kortingsspeurders als Van Putten die op zijn zolderkamer verder zoekt naar aantrekkelijke aanbiedingen. "Simpelweg omdat uit eten gaan anders toch een stuk duurder is."

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Restaurants onder druk door vele kortingsacties