Kop van de Gedenklaan met stenen voor individuele slachtoffers van het voormalige vernietigingskamp Sobibor

Open brief: behoud in Sobibor de zichtbare sporen

Nabestaanden van de slachtoffers van het vernietigingskamp Sobibor zijn moedeloos en boos dat de bouw van het herinneringscentrum op die plaats als maar wordt uitgesteld. De Stichting Sobibor riep al de hulp in van staatssecretaris Martin van Rijn om de al jaren voortslepende discussie over het herinneringscentrum vlot te trekken. Vandaag komen oud-bestuursleden van de Stichting Sobibor met een open brief waarin zij hun zorgen uiten.

Perron

Vooral twee onderdelen van de Poolse plannen met Sobibor verontrusten de ondertekenaars: dat er straks geen plaats meer is voor de herdenking van individuele slachtoffers en dat de restanten van het perron - die onlangs zijn gevonden - zullen verdwijnen onder een parkeerterrein voor bezoekers van het Herinneringscentrum.

"Het is heel belangrijk voor de nabestaanden dat er snel een monument komt. Ten eerste omdat ze zo oud zijn, ver in de tachtig inmiddels, en er is gewoon niks momenteel", zei voorzitter Maarten Eddes van de Stichting Sobibor vorige maand in Nieuwsuur.

Herdenken

In diezelfde uitzending liet de Poolse directeur van Herinneringscentrum Sobibor weten dat de slachtoffers voortaan nog slechts collectief en niet langer individueel zullen worden herdacht. Daarvan schrokken de ondertekenaars enorm.

"Het herdenken van slachtoffers bij de stenen in de Gedenklaan te Sobibor, óók van de Poolse Joden, heeft altijd een algemeen menselijke, diepe en emotionele betekenis, en niet alleen voor de directe nabestaanden", staat te lezen in de open brief aan Van Rijn.

Jeugd

Onderstaande uitzending van Nieuwsuur was de aanleiding om de open brief te schrijven aan de staatssecretaris, waarin de ondertekenaars ook wijzen op de educatieve werking die van het terrein uitgaat.

"Ons is gebleken dat wanneer op die plek iets over wat daar gebeurd is, wordt verteld, men dat nooit meer vergeet. Dat geldt niet alleen voor de vele volwassen kinderen die met hun ouders (nabestaanden van in Sobibor vermoorde slachtoffers) met ons daarheen gingen, maar ook en vooral de Poolse jeugd."

Onenigheid over toekomst Sobibor