Crowdfunding steeds populairder bij MKB

tijd van publicatie
Nieuwsuur
Geschreven door
Karin Bakker
redacteur

Crowdfunding wordt niet alleen meer gebruikt door goede doelen, kunstprojecten of startups om geld op te halen. Steeds meer middelgrote en kleine bedrijven (MKB) vragen ondernemers of particulieren om geld, in ruil voor rente of aandelen. 

Crowdfunding wordt populairder onder bestaande bedrijven. In Nederland is in de eerste helft van 2015 bijna 42 miljoen opgehaald met crowdfunding door ondernemingen. Dat is een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. Het bedrag valt nog in het niet bij de leningen van banken. Maar crowdfunding groeit al enkele jaren sterk, en vormt een serieus alternatief voor lenen bij de bank.

In Nieuwsuur een reportage over deze snelst groeiende vorm van crowdfunding.

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Crowdfunding steeds populairder bij MKB

Lenen bij de massa

Investeerders en bedrijven vinden elkaar online op platforms. Peter Verhaar, mede-oprichter van Alex Beleggersbank, heeft op dit moment 160 leningen uitstaan. "Deze aanvraag kwam vanochtend online. Een autobedrijf vraagt een lening van 200.000 euro en biedt zeven procent rente voor een lening van vijf jaar."

Gemiddeld leggen investeerders zo’n tweeduizend euro in. Verhaar verwacht dat deze ondernemer zijn geld snel bij elkaar heeft. "Ik durf te voorspellen dat deze lening aan het einde van de dag al volledig is volgeschreven."

Mooi rendement

Collin Crowdfund is zo’n platform. Het internetbedrijf bestaat nu een jaar en heeft tien miljoen euro bijeengebracht. Ze richten zich op het MKB. "Veel mensen denken bij crowdfunding aan een soort liefdadigheid, maar dat is het niet, het is puur business", zegt commercieel directeur Jan-Willem Onink.

Het is risicovol beleggen; een investeerder kan alles kwijtraken.

Jan-Willem Onink, commercieel directeur Collin Crowdfund

Collin Crowdfund haalde vorig jaar in 35 minuten tweehonderdduizend euro op voor een bedrijf. Onink was verbaasd over de snelheid waarmee het geld bijeen werd gebracht. "Gemiddeld krijgen geldgevers 7,5 procent rendement. Dat spreekt veel mensen aan, zeker nu geld op een spaarrekening maar zo'n 1 procent rente oplevert."

Maar hij waarschuwt wel dat het niet hetzelfde is als sparen. "Het is risicovol beleggen en een investeerder kan alles kwijtraken." Onink raadt investeerders aan hun geld goed te spreiden, want een bedrijf kan failliet gaan.

Ook kijkt een crowdfundcoach kritisch naar een bedrijf voordat het wordt toegelaten op het platform. De coach onderzoekt hoe financieel gezond het bedrijf is, en welke groeimogelijkheden er zijn. Slechts één op de drie aanvragen wordt geaccepteerd.

Nederlandse banken zijn kampioen in MKB’ers wegsturen. Veel ondernemers proberen het niet eens meer.

Erik Stam, hoogleraar ondernemerschap en innovatie

Erik Stam is hoogleraar ondernemerschap en innovatie en deed onderzoek naar crowdfunding. Hij ziet dat de crowdfundplatforms kansen pakken die de bank laat liggen. Financieringen tussen de 20.000 en 250.000 euro zijn volgens hem niet interessant voor een bank. 

"Nederlandse banken zijn kampioen in MKB’ers wegsturen. Veel ondernemers proberen het niet eens meer en gaan direct op zoek naar een alternatieve financieringsvorm." 

Concurrentie

Volgens Stam is het goed dat er meerdere financieringsvormen komen. "Het zorgt voor gezonde concurrentie." Investeerder Peter Verhaar gaat nog een stapje verder. Hij denkt dat crowdfunding een bedreiging kan vormen voor banken. 

Al het spaargeld dat nu bij banken staat is volgens hem in potentie geld dat particulieren kunnen weghalen om zelf te investeren. Verhaar is zelf bezig met het ontwikkelen van een hypothekenplatform. 

"Ik ben op dit moment bezig met een vergunningaanvraag om hypotheken te verstrekken aan particulieren, gefinancierd door andere particulieren." Daarmee komt Verhaar aan de ruggengraat van het Nederlandse bankwezen.

Nieuwsuur

Nieuwsuur is een programma van

STER Reclame