Wachten op het tweede Suezkanaal

Egypte hoopt op boost door tweede Suezkanaal

  • Sander van Hoorn

    Correspondent Midden-Oosten

  • Sander van Hoorn

    Correspondent Midden-Oosten

Egypte kijkt in spanning uit naar de opening van het nieuwe Suezkanaal. De nieuwe waterweg loopt grotendeels evenwijdig langs het oude Suezkanaal, dat in 1869 voor het eerst werd geopend.

Midden-Oosten-correspondent Sander van Hoorn ging kijken in Egypte, waar het tweede Suezkanaal ervoor moet zorgen dat bijna twee keer zoveel schepen van Europa naar Azië kunnen varen en andersom. Het project is hét paradepaardje van de Egyptische president Sisi, en gaat in augustus open.

Economische schade

Het is niet dat er sinds de opening van het Suezkanaal in 1869 niets veranderd is. Het kanaal werd al eerder verbreed en verdiept. Maar de schepen die er doorheen varen zijn nu zo groot dat ze elkaar niet meer kunnen passeren. In konvooien gaat het de ene kant op. En als het kanaal leeg is, kan het tegenovergestelde verkeer gaan varen. Lange wachttijden en dus economische schade zijn het gevolg.

Ik kweekte mango’s en verkocht die op de markt. Nu heb ik niets meer.

Boer Hagg Sayyed

Nu ligt er over bijna de volle 193 kilometer lengte een tweede kanaal naast. President Sisi van Egypte verordonneerde dat het in één jaar klaar moest zijn, waardoor hem verweten wordt dat het vooral een project is dat met zijn grandeur interne kritiek moet overstemmen.

En kritiek is er wel degelijk. Uit de mond van 2000 mensen bijvoorbeeld, die 7 dagen de tijd kregen om te verkassen. Hun huizen en hun mangovelden stonden op de plek waar nu het tweede kanaal loopt. Compensatie hebben ze nog niet gekregen. "Ik ben een boer”, zegt Hagg Sayyed. "Ik kweekte mango’s en verkocht die op de markt. Nu heb ik niets meer."

  • Sander van Hoorn
    Hagg Sayyed
  • Sander van Hoorn
    Hagg Sayyed, 1 van de 2000 gezinnen die - voorlopig zonder compensatie - huis en haard heeft moeten verlaten.
  • Sander van Hoorn
    1 van de 2000 gezinnen die - voorlopig zonder compensatie - huis en haard heeft moeten verlaten

De trend is grotere schepen, niet méér. En we krijgen concurrentie van het nieuwe Panamakanaal.

Econoom Mohamed Gad

Kritiek is er ook op de economische waarde van het project. Volgens econoom Mohamed Gad verwacht de regering in 2023 tot 13,5 miljard dollar aan tolgelden op te halen. Hard nodig, zeker nadat sinds de revolutie in 2011 toerisme en investeringen instortten.

Concurrentie

"Maar aan de economische structuur in Egypte is nog niets veranderd. En we hebben bijvoorbeeld nog altijd geen nieuw parlement. Daardoor weten we nog niets over een economische zone die er ook zou moeten komen. De fabrieken daar zouden echte werkgelegenheid opleveren."

Ook vraagt Gad zich af of de vraag naar meer capaciteit in het Suezkanaal niet overdreven wordt. "De trend is grotere schepen, niet méér. En we krijgen concurrentie van het nieuwe Panamakanaal. We moeten afwachten."

Baggerkunde

Door de grootte van het project en doordat het snel af moest zijn, zijn baggeraars van over de hele wereld ingevlogen. Uit Amerika, de Emiraten maar natuurlijk ook uit België en Boskalis en Van Oord uit Nederland. Ze zetten al het materieel in wat beschikbaar was.

Een dag aan boord met Projectmanager Jaap Dekker voelt als een praktijkcollege baggerkunde. Over cutterzuigers en palen. En over trots. Iedereen aan boord van de hypermoderne schepen beseft dat hier gebaggerd wordt aan een historisch kanaal. "Het is mooi dat we daar aan mee mogen werken."

  • Nieuwsuur
    Correspondent Sander van Hoorn aan het werk
  • Nieuwsuur
    Sander van Hoorn aan het werk
  • Nieuwsuur
    Suezkanaal

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl