F1-blog
NOS SportAangepast

McLaren voor Verstappen in tweede training Spa • Zondag gridstraf voor Verstappen

Dit weekend rijdt de Formule 1 op een van de mooiste circuits ter wereld: Spa-Francorchamps in België. In dit liveblog volgen we de vrije trainingen en blikken we vooruit op de rest van het weekend.

  • Verstappen was de snelste in de eerste training
  • Volg de stand van de tweede training hier

Pushberichten ontvangen bij updates in dit blog? Druk op het belletje.

liveblog gesloten

Tot morgen!

Tot zover liveblog voor vandaag. Morgen zijn we terug met het blog over de derde vrije training en de kwalificatie. Tot dan!

Bekijk hier de uitslag van de tweede vrije training

Tweede training België | Einde sessie

De tweede vrije training is afgelopen. McLaren slaat terug met snelle tijden van Norris en Piastri. Verstappen noteert de derde tijd, voor Leclerc, Sainz en Russell.

Tweede training België | Ocon zevende

Ocon miste de hele eerste training door technische problemen bij zijn Alpine, deze sessie staat hij voorlopig zevende.

Tweede training België | En daar is Norris

Norris noteert de snelste rondetijd. Hij is twee tienden sneller dan Piastri en Verstappen. Piastri gaat nu op mediumbanden naar buiten. Het lijkt tijd te worden voor de racesimulaties, langere runs ter voorbereiding van de race op zondag.

Tweede training België | Verstappen nipt langzamer

Verstappen rijdt de tweede tijd. De achterstand op Piastri? 0,002 seconde.

Tweede training België | Piastri laat zich zien

Piastri rijdt de snelste tijd. De Australiër, die afgelopen week zijn eerste GP won, rijdt zijn tijd op de zachte band. De snelste ronde van Verstappen is gereden op medium.

Tweede training België | Eerste rondetijden

Verstappen staat voorlopig bovenaan, voor Norris, Sainz en Piastri. Coureurs rijden op verschillende typen banden.

Tweede training België | Groene vlag!

De tweede sessie is begonnen. Er is een kans van veertig procent op regen tijdens deze training,

Drukte in andere klassen

In de kwalificaties voor de Formule 2 en -3 was het dringen geblazen bij het aanzetten voor de laatste ronde. Iedereen wilde bij elkaar in de slipstream, waardoor ze allemaal op elkaar wachtten en elkaar ophielden. Een aantal rijders kwam daardoor te laat over de lijn om nog een ronde te beginnen.

De afdaling

Dit is bocht 11, de Jacky Ickx-bocht. Na deze knik - coureurs volgen de buitenste lus, de binnenbocht is voor motorcoureurs - volgt de afdaling richting de Pouhon-bocht.

Alpine-teambaas stopt

Bruno Famin stopt eind augustus als F1-teambaas bij Alpine. De Fransman had de leiding over het team sinds het vertrek van Otmar Szafnauer, vorige zomer.

Famin blijft wel aan het roer van andere autosportprojecten van Alpine, zoals het Hypercar-team in het WK langeafstandsracen. Vorige maand vielen beide Alpines binnen zes uur met motorpech uit in de 24 uur van Le Mans.

Sainz heeft nog geen nieuws over stoeltje 2025

Carlos Sainz weet al sinds februari dat dit zijn laatste seizoen bij Ferrari is. Momenteel wordt hij aan meerdere teams gelinkt voor volgend jaar, maar duidelijkheid is er nog niet. "Er is nog steeds geen nieuws. Zowel de teammarkt als de rijdersmarkt fluctueert heftig. Ik neem de tijd. Het is vervelend dat het zo lang duurt, het leidt me af tijdens raceweekends."

"Een jaartje pauze, ga ik niet doen. Als er geen plek is bij een topteam ga ik bij een middenveld-team aan de gang. Liever dat dan een derde rijder worden."

Verstappen en gridstraffen op Spa

Verstappen in de achtervolging bij Pérez in 2023

Het is de derde keer op rij dat Verstappen een gridstraf krijgt op Spa-Francorchamps. Twee jaar geleden moest de Nederlander vanaf de veertiende plek vertrekken. Hij stoomde op naar voren en na achttien rondjes lag hij definitief vooraan. Hij kwam met ruim zeventien seconden voorsprong op teamgenoot Sergio Pérez over de finish.

Vorig jaar gebeurde ongeveer hetzelfde. Verstappen moest dit keer los vanaf plek zes en ook deze race won hij met overmacht.

Komende zondag wordt het hoogstwaarschijnlijk een lastiger verhaal. De eerste training verliep goed, maar de Red Bull-bolide van dit jaar loopt niet meer ver voor op de concurrenten, de McLaren zou zelfs sneller kunnen zijn. Voor een nieuwe zege na een inhaalrace moet Verstappen uit een ander vaatje gaan tappen.

Verstappen wint de race in 2022

Bekijk hier de uitslag van de eerste vrije training

Eerste training België | Einde training

De eerste sessie zit erop. Verstappen eindigt met de snelste tijd, voor Piastri, Albon, Russell en Hamilton.

Eerste training België | Foutje Hamilton

Hamilton schiet even rechtdoor in de Les Combes-chicane, aan het einde van het hele lange rechte stuk.

Verstappen staat nog altijd bovenaan. Op dit moment worden er vooral lange runs gereden.

Eerste training België | Pérez worstelt

"Ik heb het gevoel in de auto niet", zegt Pérez. Hij heeft geen vertrouwen bij het insturen van de bochten.

Eerste training België | Verstappen snel onderweg

Verstappen is nu zeven tienden van een seconde sneller dan Piastri. Het is nog maar de eerste training, maar Verstappen begint sterker aan het weekend dan in de afgelopen weken.

Gridstraf Verstappen

Daar is de bevestiging: Verstappen gebruikt dit weekend zijn vijfde verbrandingsmotor en moet daarom tien plekken naar achteren op de startopstelling van zondag. Elke rijder mag per seizoen maximaal vier verbrandingsmotoren gebruiken.

Tsunoda vervangt meer onderdelen en moet helemaal achteraan beginnen.

Op weg naar de heuvel

Charles Leclerc richting Eau Rouge

Eerste training België | Snel asfalt

Nee, tijden zeggen nu nog niets over de onderlinge verhoudingen. Toch valt het op dat Verstappen nu eerste staat met een 1.44,5. Vergeleken met vorig jaar betekent het niets, want toen regende het tijdens de trainingen. Toch is het erg rap voor zo vroeg in het weekend, en dat komt omdat de baan opnieuw is geasfalteerd. Twee jaar geleden reden ze in deze training twee seconden langzamer.

De auto's zijn nu natuurlijk ook sneller dan in 2022, maar dat de baan sneller is geworden, lijkt duidelijk.

Een rode Alpine?

De Alpine is dit weekend niet blauw, maar rood. Dit als een soort reclamestunt om de film Deadpool & Wolverine te promoten.

Het is maar goed dat de Sauber dit jaar niet meer de kleurentinten van Alfa Romeo meer heeft, anders hadden we goed moeten opletten.

Eerste training België | Spin Ricciardo

Ricciardo spint in de eerste bocht. De Australiër gaat op het gas bij het uitkomen van de haarspeldbocht en draait in de rondte.

Eerste training België | Groene vlag!

De eerste vrije training op Spa-Francorchamps is onderweg. Het is droog en het zonnetje is te zien boven de Ardennen. Tijd voor een uur aan baanactie!

Daar is Piastri

Vorig weekend werd Oscar Piastri bij de GP van Hongarije de 115de racewinnaar in het wereldkampioenschap Formule 1. Er was strategisch gezien een beetje chaos bij McLaren, maar de eerste zege voor de Australiër zat er al een hele tijd aan te komen.

Vorig jaar eindigde Piastri op het podium in de Belgische sprintrace. Dit jaar wordt er niet gesprint op Spa, in 2024 is het een 'normaal' F1-weekend.

Oscar Piastri

Niet zonder gevaar

Ongevaarlijk is het circuit van Spa helaas niet, dat is de keerzijde van de medaille. Vorig jaar kwam Formule 3-coureur Dilano van 't Hoff om het leven door een zwaar ongeval op het rechte stuk. In 2019 verongelukte F2-rijder Anthoine Hubert op een vergelijkbare manier.

Op donderdag stonden de F1-coureurs stil bij de gebeurtenissen van de laatste jaren.

Gasly herdenkt zijn goede vriend Hubert

Van Eau Rouge naar Pouhon en Blanchimont... Spa in het kort

Spa-Francorchamps is één van de mooiste banen van het jaar, misschien wel de mooiste. Het circuit begint in een dal. Na een trage haarspeldbocht (La Source) rijden de coureurs op een van de meest angstaanjagende bochtencombinaties af: Eau Rouge en Raidillon, drie knikken die razendsnel omhoog gaan. Veel fans noemen de hele combinatie Eau Rouge, maar eigenlijk draagt alleen de eerste knik die naam, omdat die over een riviertje met ijzerhoudend rood water stroomt.

Sebastian Vettel door Eau Rouge in 2018

Na een lang recht stuk dat alsmaar omhoog loopt, zijn de coureurs op het hoogste punt en begint de afdaling door een aantal chicanes en andere tragere bochten. Halverwege het circuit moet Pouhon bedwongen worden. Een supersnelle dubbele linkerbocht, waar de coureurs nét niet vol gas doorheen kunnen. Eigenlijk is deze bochtencombinatie nog uitdagender dan Eau Rouge/Raidillon. Coureurs zoeken hier de limiet van hun auto op.

Aan het einde van het circuit rijden de coureurs over een lang recht stuk, dat wordt onderbroken door Blanchimont. Wederom een razendsnelle linkerbocht. Deze is echter wel altijd vol gas en het is een van de snelste knikken van het seizoen.

Goedemiddag

Welkom in ons liveblog over de vrijdag van de veertiende grand prix van het jaar. Ruim 300 kilometer ten noordoosten Parijs, waar later vandaag de Olympische Spelen worden geopend, ligt het prachtige circuit van Spa-Francorchamps. In dit liveblog volgen we de vrijdagtrainingen en blikken we vooruit op de rest van het weekend.