F1-blog
NOS SportAangepast

Alonso snelste in tweede training Canada • Verstappen ruikt rook en klimt uit auto

Dag 1 van de Grand Prix van Canada. In dit blog volgen we de vrije trainingen en blikken we vooruit op de rest van het weekend.

  • Bekijk hier de uitslag van de eerste training
  • Tweede vrije training onderweg, bekijk de stand hier

Een pushbericht ontvangen bij updates in dit blog? Druk op het belletje!

liveblog gesloten

Tot morgen!

Tot zover het liveblog voor vandaag. Morgen zijn we terug met hopelijk meer actie, en minder regen.

Training afgelopen

Klokslag middernacht in Nederland, 18.00 uur in Canada en de training zit erop. Een dramatische sessie voor Verstappen, aan wiens auto nu nog hard gesleuteld wordt. Alonso eindigt bovenaan, met een tijd gezet voordat de regen kwam in Montreal.

Tweede training Canada | Ferrari maakt er een potje van

Hamilton, Alonso en Albon hebben deze training alle drie last gehad van een Ferrari die in de weg rijdt in de laatste bocht. Het was niet elke keer dezelfde dader, maar de boodschap van Albon was duidelijk; hij heeft last. "Every. Single. Day.", roept hij over de radio.

Tweede training Canada | Elektrisch probleem Verstappen

Onder meer Alonso, Russell, Stroll en Leclerc rijden ronden op de intermediate banden.

Red Bull meldt dat Verstappen een probleem met het ERS-systeem heeft, oftewel: het hybridecomponent in van de motor, waarin energie opgeslagen wordt die later weer gebruikt kan worden.

Tweede training Canada | Alle auto's in de pits, toch weer regen

Het begint dan toch weer te regenen. Momenteel is geen enkele coureur op de baan te vinden, al lijken er nog wel rijders te zijn die zo enkele ronden op regenbanden gaan rijden.

Tweede training Canada | Werkzaamheden bij Verstappen

Er was duidelijk rook te zien toen Verstappen de pitstraat inreed. De monteurs zijn voorzichtig aan het werk. Ze dragen rubberen handschoenen, omdat ze niet zeker zijn of de auto veilig is qua hybridesystemen. Als de auto geladen is en je raakt hem aan, kun je een flinke schok krijgen.

Tweede training Canada | Verstappen ruikt rook

Verstappen rijdt de pitbox in en zegt over de radio dat hij rook ruikt. Hij springt snel uit de auto, is er een probleem bij de Red Bull?

Ondertussen lijkt de regen even opgehouden te zijn. Met een beetje geluk waait de bui over,

Tweede training Canada | Elke ronde mooi meegenomen

Het regent nog steeds, maar vooralsnog is de baan goed genoeg om nog snelle ronden te kunnen rijden. In de laatste bocht loopt een bosmarmot de baan op, die net op tijd omkeert toen er een aantal bolides aankwam.

Tweede training Canada | Regen is gearriveerd

Het wordt donker en het begint te regenen. We hebben een kwartiertje met (bijna) droog weer gehad, een aantal teams hebben dat benut door een aantal rondes neer te zetten. Magnussen maakt een flink moment mee en vangt zijn Haas maar net op.

Daarna een prachtig beeld in de haarspeldbocht. De een na de andere rijder mist zijn rempunt en schiet nipt buiten de baan.

Voorlopig rijdt een aantal rijders nog prima rondetijden, maar de vraag is voor hoelang.

Tweede training Canada | 'Baan wordt beter'

Gasly zegt dat het circuit, dat nu wel nat is verklaard, droger wordt. Er rijden nu meer coureurs op de baan, maar de donkere wolken komen steeds dichter bij. Het zou zomaar eens een serieuze wolkbreuk kunnen worden.

Tweede training Canada | Ferrari was er (te) vroeg bij

De wedstrijdleiding heeft gezien dat Leclerc op regenbanden de pits uitrijdt, terwijl de baan nog niet nat verklaard is. Dat mag niet, en Ferrari krijgt een onderzoek aan de broek.

Tweede training Canada | Verstappen als eerste de baan op

Verstappen rijdt als eerste het circuit op, veel andere coureurs volgen. Ze rijden op droogweerbanden, maar het begint te regenen.

Het zorgt voor een lastige situatie voor de teams. Iedereen wil informatie verzamelen, maar met regenachtig weer is dat moeilijker omdat het tempo lager ligt en niemand risico wil nemen. Bovendien kunnen de omstandigheden later dit weekend anders zijn.

Tweede training Canada | We kunnen weer trainen, maar er komt meer regen

De tweede training is begonnen. Een aantal minuten geleden heeft het weer even geregend. Het werd even iets droger, maar het risico op regen wordt door de wedstrijdleiding geschat op 100 procent. Aan de lucht doemt een indrukwekkende buienwolk op, en het begint alweer te druppelen.

Terug naar 2011: een van de beste F1-races ooit?

Een crash met teamgenoot Lewis Hamilton, een aanrijding met Fernando Alonso, twee ongeplande pitstops en een drive through-penalty. Het zat Jenson Button niet mee in de regenrace op het circuit in Montreal in 2011.

Het was chaos alom. Zware regenval teisterde het stratencircuit, de race lag zelfs twee (!) uur stil vanwege de hoeveelheid water. De race van Button leek na de zoveelste tegenslag verloren, maar ineens droogde de baan op.

Button met schade na een aanrijding

En toen kwam het uitzonderlijke talent van de Engelsman naar boven. Button was de meester in wisselende weersomstandigheden. Hij wist als geen ander wanneer je naar de droogweerbanden moest wisselen en in die lastige baanomstandigheden kon hij een tempo rijden als geen ander. Button vocht zich een weg naar voren, geholpen door fouten van anderen en neutralisaties, waardoor het veld weer bijeenkwam. In de laatste ronde zat Button achter Sebastian Vettel, die in de laatste ronde een fout maakte en van de baan gleed.

Vettel werd tweede, achter Button, die een legendarische overwinning boekte. In een stemming onder F1-fans wat de beste race van de jaren 10 was, eindigde deze race als tweede, achter de door Max Verstappen gewonnen regenrace op Hockenheim. Toch valt er genoeg voor te zeggen om de Canadese GP van 2011 de beste uit dat tijdperk, misschien zelfs een van de beste F1-races allertijden.

  • AFP
    Button na zijn fantastische zege
  • AFP

Verstappen, Hamilton en Alonso opgepast: de wall of champions wacht

Bij het uitkomen van de laatste chicane is het oppassen geblazen voor de beste coureurs ter wereld. De 'wall of champions' is de plek waar grote namen in terecht zijn gekomen. Bij de Grand Prix van Canada in 1999 crashten Michael Schumacher (toen tweevoudig wereldkampioen), Damon Hill (kampioen in 1996) en Jacques Villeneuve (de beste in 1997) alle drie in die barrière. In 2005 volgde Jenson Button, al werd hij pas in 2009 wereldkampioen.

Sebastian Vettel was het laatste slachtoffer, hij beëindigde in 2011 zijn vrije training als regerend wereldkampioen in de muur der kampioenen.

Schumacher klimt uit zijn Ferrari

Baan in Montreal 'hogesnelheidscircuit én kartbaantje tegelijkertijd'

Lewis Hamilton en Nico Hülkenberg

Op weinig circuits kwam de Formule 1 vaker dan op Circuit Gilles Villeneuve in Montreal. Dit weekeinde wordt de Canadese Grand Prix er voor de 43ste keer gehouden. Alleen in Monza (73 races), Monaco (70), Silverstone (58) en Spa (50) werd vaker een Formule 1-race afgewerkt.

Met snelle rechte stukken, langzame bochten en op veel plekken een nietsontziende vangrail is de baan een verkapt stratencircuit. "Het is een hogesnelheidscircuit en een kartbaantje tegelijkertijd", zegt Lewis Hamilton. Nico Hülkenberg noemt het een van zijn favoriete circuits op de kalender.

Hamilton: "Dit is een goede baan voor coureurs die laat remmen en agressief rijden, dat is een stijl die me wel ligt. Of die lang bij me paste, in elk geval", verwijst hij subtiel naar de jaren waarin hij de sport domineerde in zijn Mercedes.

Hoe ziet de WK-stand eruit?

Met vijf overwinningen in de eerste acht races is hij misschien niet zo dominant als verwacht, maar Max Verstappen is wel 'gewoon' de leider in de stand om de wereldtitel. Hij gaat aan kop met 169 punten, 31 meer dan Ferrari-coureur Charles Leclerc.

De nieuwe WK-stand

Verstappens teamgenoot Sergio Pérez stond voorafgaand aan de vorige race in Monaco nog derde, maar is teruggezakt naar de vijfde plek. De nieuwe nummer drie is Lando Norris (McLaren), 56 punten achter Verstappen. Carlos Sainz heeft 61 punten achterstand op Verstappen, eentje minder dan Pérez.

In de strijd om de constructeurstitel heeft Ferrari met de eerste en derde plaats goede zaken gedaan in Monaco. Het gat op leider Red Bull Racing werd met 34 punten verkleind van 56 naar 22 punten.

Spannender dan in 2023: vier winnaars in zes races

Verstappen in Canada

Eerst en vooral Verstappen en dan een hele tijd niks. Formule 1-seizoen 2023 was daarmee prima samen te vatten. Verstappen regeerde met 19 zeges in 22 races. Hoewel hij nu met 31 punten voorsprong de leiding in de WK-stand vrij comfortabel in handen heeft, is van dominantie nog geen sprake.

De laatste zes races werden gewonnen door vier verschillende coureurs van drie verschillende teams. Carlos Sainz (Ferrari) was na remproblemen bij Verstappen de beste in Australië, daarna zegevierde Verstappen in Japan en China.

Vervolgens won Lando Norris (McLaren) de GP in Miami, pakte Verstappen de winst op Imola om zich in Monaco neer te moeten leggen bij de zesde plaats, ver achter Ferrari-rijder Charles Leclerc, die eindelijk zijn thuisrace won.

Uitslag eerste training Canada

Eerste training Canada | Toch nog een rondje voor Doohan

Doohan mag toch nog een rondje rijden in zijn Alpine, in een training die intussen afgelopen is. Norris rijdt op zachte banden de snelste tijd, voor Sainz, Leclerc, Hamilton en Verstappen.

Ricciardo, Verstappen, Sargeant en Stroll schieten in hun laatste ronde even rechtdoor in een snelle chicane. Bottas maakt zelfs nog een volledige spin mee.

Eerste training Canada | Droogweerbanden in actie

Met de zachte droogweerband rijdt Leclerc het circuit op met nog vijf minuutjes te gaan. Andere rijders volgen Verwacht geen razendsnelle rondetijden, maar het uitvinden van het overgangspunt van regen- naar droogweerbanden is van cruciaal belang. Als de race begint op natte baan die later opdroogt, is het belangrijk om op het juiste moment te wisselen naar de droogweerband. Te vroeg of te laat overstappen, en je verliest veel tijd.

Eerste training Canada | Coureurs in de pitbox

Op dit moment staan alle coureurs in de pitbox. De vraag is of mensen nog een rondje op de droogweerbanden gaan rijden, er lijkt langzaam een droge lijn te ontstaan op het circuit.

Ferrari laat op de radio aan Sainz weten dat er voor de tweede training opnieuw regen is voorspeld.

Eerste training Canada | Leclerc in actie

Charles Leclerc trotseert de natte baan

Eerste training Canada | En weer onderweg

De Sauber van Zhou is opgeruimd, en de resterende coureurs hebben nog 22 minuten om ervaring op te doen op het natte circuit in Montreal.

De baan zal steeds verder opdrogen, en dus steeds sneller worden.

Eerste training Canada | Rode vlag, Zhou raakt de muur

Zhou Guanyu heeft de muur geraakt. Zijn linker achterwiel staat scheef en de sessie is onderbroken.

Eerste training Canada | Ook Verstappen de baan op

Verstappen rijdt ook zijn eerste rondjes. Sommige coureurs rijden op de fullwets (banden voor zwaar regenweer), anderen op de intermediates (voor een halfnatte baan). Dat laatste is eigenlijk gek, maar de afgelopen jaren leveren de inters ook met veel water meer grip dan de fullwets, iets waar veel kritiek op is.

Eerste training Canada | Fans zijn blij

"Gejuich op de tribunes als de speaker omroept dat de pitlane geopend is en als Hamilton even later door bocht 1 rijdt. Hier en daar durven fans hun poncho uit te trekken, paraplu's worden ingewisseld voor zonnebrillen", zegt Joost Smedema.

De zon is doorgebroken in Montreal.

Eerste training Canada | We mogen al

Het ligt staat op groen, de rijders mogen de baan op! Het is oppassen geblazen voor de coureurs, maar de eerste informatie kan verzameld worden.

Voorlopige starttijd

Om 13.55 uur lokale tijd - over zeven minuten - lijkt de pitstraat open te gaan, dat meldt de autosportbond FIA. Het is echter nog wel onder voorbehoud.

Bosmarmotten ook weer aanwezig

In het gebied waar het circuit in ligt, leven een hoop bosmarmotten. Elk jaar is er wel een waaghals die de baan tijdens een sessie oversteekt. Ook nu nemen er twee een kijkje langs de baan, maar gelukkig rijden er nu geen F1-auto's.

Meer regen in aantocht?

De safety car rijdt een ronde over het circuit om de baan te inspecteren. Dat is op zich goed nieuws, maar er zijn nog steeds stromen van water op het circuit en het begint opnieuw te druppelen.

Balen voor Doohan

De uitgestelde actie is slecht nieuws voor Alpine-reservecoureur Jack Doohan. De jonge Australiër mocht de eerste training plaatsnemen in de bolide van Esteban Ocon. Elk jaar moeten alle teams tenminste twee keer een rookie laten rijden in een vrije training. Een mooie kans, zeker voor coureurs die in de race zijn voor een permanent zitje. Doohan is een van de kandidaten om Ocon, die Alpine na dit seizoen verlaat, te vervangen in 2024. Deze kans valt nu in het water.

Sessie start zonder actie

De sessie gaat qua tijd gewoon van start om 19.30 uur, maar de pitstraat blijft dicht. Er komen dus geen auto's het circuit op, maar de klok loopt wel, zo meldt de FIA.

Staand water

Op dit moment wordt er hard gewerkt om de baan droger te krijgen. Op sommige plekken is er nog veel staand water.

Goed nieuws

"Na een klein uur met eerst zware ragen, onweer en hagel en later lichte regen is het nu droog boven het circuit. De donkerste wolken zijn afgedreven en de zon komt zelfs weer voorzichtig door", zegt onze verslaggever Joost Smedema.

Vooralsnog gaat de training door

Er is nog geen bericht gekomen over eventueel uitstel (of afgelasting) van de eerste vrije training. Al lijkt het onwaarschijnlijk dat we veel actie gaan zien.

Slecht weer

  • NOS/Joost Smedema
    Donkere wolken boven Montreal
  • NOS/Joost Smedema
    Een uurtje eerder zag de lucht er nog mooi uit

Een uur geleden trok er een zware bui over Montreal, met veel regen, onweer en hagel. De lokale autoriteiten deelden zelfs een weerswaarschuwing. "De ochtend begon strakblauw in Montreal, maar inmiddels zijn de sluizen geopend boven het circuit", ziet verslaggever Joost Smedema.

"Terwijl de teams hun pitstops oefenen kwamen de eerste druppels uit de lucht. De wind stak op en de wolken werden steeds grijzer. Teams zetten partytenten op boven de auto's om ze te beschermen."

Er is voor de rest van het weekend meer regen voorspeld.

  • NOS/Joost Smedema
  • NOS/Joost Smedema

Welkom!

Het is tijd voor het negende GP-weekend van het jaar. Na de Europese races in Imola en Monaco, is het nu tijd voor de Grand Prix van Canada. Het stratencircuit ligt op het Île Notre-Dame, een kunstmatig eiland in de Saint Lawrence-rivier, bij Montreal.