liveblog
NOS SportAangepast

Red Bull troeft Ferrari af in Monza • Verstappen boekt recordzege

Dit was ons liveblog over de Italiaanse GP, die om 15.24 uur van start ging in Monza.

  • Carlos Sainz startte vanaf poleposition
  • Max Verstappen reed weg vanaf de tweede plek
  • Vanavond een nabeschouwing en analyse op NPO1 of via een online stream

Automatisch een update ontvangen als we een nieuw bericht in dit blog plaatsen? klik dan op het belletje.

liveblog gesloten

De nieuwe stand in het WK

We sluiten het blog af met de nieuwe stand in het WK. Op NPO1 of via deze stream zenden we vanaf 18.28 uur een samenvatting en analyse van de race uit.

De volgende grand prix is over twee weken in Singapore. Graag tot dan!

De WK-stand in de Formule 1

Verstappen blij met tien op rij

Weer heeft Verstappen racehistorie geschreven. Nooit eerder won een coureur tien GP's op rij. "We moesten er hard voor knokken, dat maakt het extra mooi", zei hij na de race.

Het duurde even voor Verstappen langs de fanatiek verdedigende Sainz kwam. "Ik moest hem tot een fout dwingen en dat gebeurde uiteindelijk. Daarna kon ik erlangs en kon ik mijn eigen race rijden."

Pérez voelt zich weer lekker in RB19

Pérez lijkt de weg naar boven weer te pakken te hebben. De Mexicaan reed met overtuiging naar P2.

Gemakkelijk had hij het echter niet met de Ferrari's van Leclerc en Sainz. "Het was heel moeilijk om voorbij Sainz te komen. Het lukte steeds net niet en het kostte veel van mijn banden. Ik heb een zware strijd moeten leveren, maar uiteindelijk is het gelukt."

In de RB19 is hij inmiddels comfortabeler dan voor de winterstop. "Ik voel me nu goed in mijn auto."

Sainz genoot van duel met teamgenoot Leclerc

Na de race vertelt Sainz hoe hij de middag heeft beleefd. "Moeilijker dan dit wordt het niet. Die Red Bulls achter je houden is loodzwaar."

De Spanjaard werd in de slotfase van de race vol onder druk gezet door teamgenoot Leclerc, maar behield de derde plek. "Het duel met Leclerc was een genoegen, hartstikke mooi om met zo'n coureur te knokken."

Al met al was Sainz niet ontevreden. "Dit weekend 'best of the rest' en dat is voor nu een mooi resultaat."

GP Italië 50/51 | Verstappen richting de zege

Verstappen rijdt comfortabel naar zijn tiende overwinning op rij, met teamgenoot Pérez achter zich.

Leclerc blijft ondertussen jagen op Sainz voor de derde podiumplek.

GP Italië 49/51 | Ferrari-gevecht om podiumplek

Leclerc zet Sainz onder druk. Beide Ferrari's willen die derde plek dolgraag pakken.

Het is een gevaarlijk spel dat de twee spelen...

GP Italië 46/51 | Pérez naar P2

Eindelijk lukt het Pérez om voorbij Sainz te komen. De Mexicaan deed al meerdere pogingen en heeft nu eindelijk beet.

De topvijf op dit moment:

1. Verstappen
2. Pérez
3. Sainz
4. Leclerc
5. Russell

GP Italië 44/51 | Stiekem schuift Sargeant op

Terwijl coureurs als Norris, Hamilton, Piastri en Albon de show stelen, schuift Sargeant heel stilletjes richting de punten.

Het zou voor het eerst in dertig jaar zijn dat een Amerikaan een punt pakt.

GP Italië 41/51 | Hamilton en Piastri raken elkaar

Hamilton haalt Piastri in, maar de twee raken elkaar en schieten van de baan. Beide coureurs kunnen door, maar de schade bij Piastri is vrij groot.

Hij moet de pitstraat in.

GP Italië 38/51 | Wat kan Pérez nog?

Pérez rijdt een sterke race en hoopt op de tweede plek. Maar voorlopig houdt Sainz daar goed stand.

Het gat tussen de twee blijft al een tijdje hangen rond een seconde.

GP Italië 34/51 | Verstappen gaat ervandoor

Het lijkt erop dat Verstappen onbedreigd naar zijn tiende zege op rij gaat rijden. Hij heeft nu bijna acht seconden voorsprong op nummer twee Sainz.

Max Verstappen op het circuit van Monza

GP Italië 32/51 | Pérez langs Leclerc

Pérez probeert er bij Leclerc langs te komen. De Monegask houdt hem in eerste instantie achter zich, maar bij de tweede poging is het raak.

De topvijf nu:

1. Verstappen
2. Sainz
3. Pérez
4. Leclerc
5. Russell

GP Italië 28/51 | Stabiele race Lawson

Liam Lawson rijdt als vervanger van Daniel Ricciardo een stabiele race. De Nieuw-Zeelander rijdt al de hele wedstrijd op de elfde plek.

Het lijkt er niet op dat hij punten gaat pakken, maar ook P11 zou een knappe prestatie zijn.

GP Italië 25/51 | Verstappen terug op P1

Hamilton was na de pitstops even vooraan beland, maar Verstappen rijdt hem moeiteloos voorbij. De Brit moet nog een keer de pits in.

Verstappen rijdt weer op kop en heeft de zaken uitstekend op orde. Maar dat zal niemand verbazen.

GP Italië 23/51 | Ferrari's knokken onderling

Sainz en Leclerc vechten om de tweede plek. Daarachter aast Pérez op een slippertje, veroorzaakt door dat onderlinge duel van de Ferrari's.

Teambaas Fred Vasseur zal er met een bezweet voorhoofd naar kijken.

Sainz, Verstappen en Leclerc in gevecht tijdens de GP van Italië

GP Italië 21/51 | Tijd voor harde banden

Op het hete Italiaanse asfalt slijten de banden snel. Sainz en Russell gingen als eerste van de toptien van mediums naar harde banden.

Een rondje later gaat ook Verstappen de pitstraat in.

GP Italië 18/51 | Dat ene foutje

Kort voordat Sainz werd ingehaald door Verstappen, verremde hij zij zich even in de bocht. Je zag een rookwolkje opstijgen achter zijn wagen.

Dat en de snelle slijtage van zijn banden waren funest in zijn poging Verstappen achter zich te houden. Ook een heel klein foutje kun je je tegen de regerend wereldkampioen namelijk niet veroorloven.

GP Italië 15/51 | Verstappen neemt de leiding

Daar gaat Verstappen, links voorbij aan Sainz. Het was een hele mooie inhaalactie, met veel geduld gedaan.

Op het rechte stuk dat volgde, poogde Sainz te counteren. Verstappen hield stand en kan nu weg gaan rijden.

GP Italië 14/51 | Pérez en Russell van de baan

Dat gevecht tussen Pérez en Russell blijft spannend. De twee schoten even van de baan, maar kunnen gewoon door.

GP Italië 10/51 | Verstappen moet geduld hebben

Verstappen blijft de druk opvoeren op Sainz, maar komt hem voorlopig niet voorbij. Op het rechte stuk is de Ferrari snel en in de bochten doet Sainz zijn werk tot nu toe goed.

Een paar plekken naar achteren jaagt Pérez op Russell. Ook dat is een interessant duel.

GP Italië 6/51 | 'Naughty' Sainz verdedigt

Daar ging Verstappen al: hij probeerde buitenom in de bocht langs Sainz te rijden.

Maar dat liet de Spanjaard niet zomaar gebeuren. Hij zette zijn auto snel voor die van Verstappen behoudt de eerste plaats.

"That was naughty", zegt Verstappen over het verdedigende werk van de wedstrijdleider.

De Ferrari van Carlos Sainz

GP Italië 5/51 | Verstappen aast op P1

Je ziet de regerend wereldkampioen al loeren, kort achter de Ferrari van Sainz. Verstappen rijdt op minder dan een seconde afstand op de Spanjaard en zal zo ongetwijfeld de aanval gaan kiezen.

GP Italië 2/51 | Relatief kalme start

Na de start verandert er niet veel. Sainz reed goed weg, maar Verstappen kon een aanval van Leclerc met gemak achter zich houden.

Verstappen probeerde er aan de buitenkant langs te gaan bij Sainz, maar die verdedigde goed in de bocht.

GP Italië 1/51 | Begonnen!

De race is van start. Sainz behoudt de leiding bij start, Verstappen rijdt op de tweede plek.

Opwarmronde onderweg

Er wordt weer gereden. Het moet gek lopen, wil de race over een paar minuten niet starten.

Opwarmronde om 15.20 uur

Over vijf minuten gaan we opnieuw richting de start. Dan mogen de coureurs hun opwarmronde gaan rijden.

De race wordt over 51 rondes gereden.

De wagen van Tsunoda wordt weggereden

Het is een beetje chaotisch op het moment. In ieder geval wordt de auto van Tsunoda nu van het circuit afgereden. Dat scheelt.

De hele startprocedure wordt nu herhaald. De monteurs staan weer bij de auto's, die zo opnieuw een opwarmronde gaan rijden.

Nog even geduld allemaal!

Nog iets langer wachten

De wagen van Tsunoda is nog altijd niet van de baan. Het duurt dus nog wel even voor we van start gaan.

De race is een ronde ingekort en wordt nu verreden over 52 rondes.

Ferrari-fans in afwachting van de start

Tsunoda al voor de race klaar

Motorpech voor Tsunoda tijdens de opwarmronde. Hij is al klaar voor de race is begonnen.

De start wordt iets uitgesteld.

Nog vijf minuten

Traditie: straaljagers die een groen-wit-rood rookspoor boven het circuit verspreiden. Over een paar minuten gaat het hier beginnen!

De drie kleuren van de Italiaanse vlag boven het circuit

De man die bijtekende

Wat kan Lewis Hamilton straks laten zien? Hij begint aan de race vanaf de achtste plek en zal hopen nog flink wat plekken op te schuiven.

Eerder deze week werd bekend dat Hamilton twee seizoenen bij heeft getekend bij Mercedes. Hetzelfde geldt voor zijn teamgenoot George Russell.

Het record van Vettel

Bij een zege van Verstappen verbetert hij het record van meeste GP-zeges op rij. Dat record deelt hij nu met Sebastian Vettel. Even terug in de tijd:

In 2013 domineerden Vettel en Red Bull de Formule 1. In de eerste seizoenshelft was het nog enigszins spannend, al was de snelheid van de RB9 wel duidelijk met vier overwinningen.

Na de zomer stonden er nog negen GP's op het programma en Vettel won ze allemaal. Verder evenaarde hij het record van meeste zeges in een seizoen. Net als Schumacher won hij dertien races. Inmiddels is dat record al verbroken door Verstappen, die vorig jaar vijftien wedstrijden won.

Na 2013 was de dominantie van Red Bull en Vettel voorbij. Mercedes had de nieuwe motorreglementen beter begrepen en bouwde een raket, terwijl Vettel het lastig kreeg met zijn nieuwe teamgenoot Daniel Ricciardo. In 2015 stapte de Duitser over naar Ferrari.

Vettel won tien jaar geleden in Brazilië zijn negende race op rij

Spullen van Leclerc liggen klaar

Langs de baan in Monza ligt het racemateriaal van Charles Leclerc klaar. Zijn helm, een balaclava voor daaronder, handschoenen en oortjes voor de communicatie.

Straks rijdt Leclerc weg vanaf P3 en zal de Monegask in de eerste bocht proberen Verstappen te passeren.

De kit van Charles Leclerc

Waarom de naam 'Temple of Speed'?

Het circuit in Monza is de snelste omloop van de kalender. Meer dan 80% van de rondes houden de coureurs het gas vol ingetrapt. In totaal zijn er maar twee langzame chicanes, voor de rest is het óf rechtdoor, óf snel de hoek om.

Het zorgt er ook voor dat de teams hun bolides enigszins aanpassen. Van een afstandje lijkt het soms alsof er helemaal geen achtervleugel op de wagen zit. Dat is natuurlijk niet zo, maar de auto's zijn zó afgesteld dat ze weinig luchtweerstand genereren. Dit is dus het omgekeerde als op een stratencircuit, waar alles draait om grip en topsnelheid er niet toe doet.

De topsnelheid die de coureurs bereiken ligt rond de 350 kilometer per uur.

De wagen van Carlos Sainz staat klaar in de Temple of Speed

Wolff wilde Verstappen in F3-tijd stoeltje bieden, maar 'Red Bull gaf hem betere kansen'

Verstappen was geen optie voor Mercedes: 'Red Bull gaf hem een betere kans'

Hoe kwam Sainz tot pole?

Met een miniem verschil pakte Carlos Sainz zaterdag poleposition. De Spanjaard van Ferrari was 0,013 van een seconde sneller dan Verstappen.

De vreugde bij Ferrari was aanvankelijk nog ingetogen. Want in het begin van de kwalificatie reden zowel Charles Leclerc als Sainz tijdens een opwarmronde een tragere rondetijd dan toegestaan. De FIA kondigde aan een onderzoek in te stellen, de twee coureurs van Ferrari moesten vrezen voor een gridstraf.

Maar al snel na het einde van de kwalificatie volgde het bericht dat er geen straf zou volgen. Sainz behield zijn pole en Leclerc mag zondag van de derde plek aan de thuisrace van Ferrari beginnen.

Tien op een rij voor Verstappen? 'Hij domineert als Woods, Federer en Bolt'

In Monza kan Max Verstappen het zegerecord van Sebastian Vettel verbreken door voor de tiende keer op rij te winnen. Formule 1-legendes en huidige coureurs over het 'fenomeen Verstappen'.

Tien op een rij voor Verstappen? 'Hij domineert als Woods, Federer en Bolt'

Italië smacht naar Ferrari-zege, maar: 'We maken een heel moeilijk jaar door'

Voortdurend chaos bij Ferrari, maar fans blijven uit alle windhoeken toestromen

Een eenmalig verfbad met gele accenten, een facelift van de neus, speciale race-overalls en Carlos Sainz op poleposition: Ferrari heeft alles uit de kast gehaald om een feest te maken van de thuisrace in Monza. De start wordt bloedstollend: Max Verstappen in een rode sandwich, met Charles Leclerc op plek drie.

De strijdkleuren van de SF-23 zijn een ode aan de recente Ferrari-zege in de legendarische 24 Uur van Le Mans. Het contrast is groot, want het Formule 1-paradepaard presteert met horten en stoten.

In het WK voor constructeurs staat Ferrari op een teleurstellende vierde plaats, achter Mercedes en Aston Martin. "Soms waren we na Red Bull het snelste team, maar op veel circuits kwamen we er niet aan te pas", legt teamleider Fred Vasseur de vinger op de zere plek. De magere 2023-oogst spreekt boekdelen: drie podiumplekken voor Charles Leclerc, nul voor Carlos Sainz.

Zo gaan we van start

Verstappen vecht tegen de vloek van Monza

Oké, het is misschien wat vroeg om na drie keer over een vloek te spreken, maar een zege op Monza bood de laatste jaren geen garantie op succes in de volgende editie. Sterker nog: de regerend winnaar haalde de laatste drie jaar het einde van de volgende editie niet.

Ferrari-coureur Charles Leclerc zette Monza in vuur en vlam met zijn zege in 2019, een jaar later crashte hij vroeg in de race hard in de laatste bocht. De knotsgekke editie van 2020 werd gewonnen door Pierre Gasly in de AlphaTauri.

In 2021 was het Gasly die na een paar ronden uitviel, nadat hij een dag eerder ook al crashte in de sprint. Toen Max Verstappen en Lewis Hamilton elkaar uit de race ramden, profiteerde Daniel Ricciardo, die verrassend won met McLaren.

Diezelfde Ricciardo moest vorig jaar vlak voor de finish opgeven met een mechanisch defect, terwijl Verstappen naar de zege reed. Als de Nederlander zijn tiende zege op rij wil behalen, moet hij afrekenen met de vloek en zijn overwinning prolongeren.

Welkom!

Welkom in Monza, de plek waar Ferrari vandaag voor eigen publiek de aanval op Verstappen in wil zetten. Carlos Sainz was in twee vrije trainingen de snelste en reed daarna in de kwalificatie naar pole.

Het belooft dus een mooie race te worden, hoewel Verstappen natuurlijk ook vanaf P2 de favoriet is voor de zege. Om 15.00 uur gaan we van start.

De Grand Prix van Italië bij de NOS