Grapperhaus wil uitleg van directie KPN na storing
- Door een landelijke storing bij KPN was het alarmnummer 112 uren niet bereikbaar.
- Volgens KPN is de storing inmiddels verholpen en doet ook het noodnummer het weer.
- KPN kan nog niets zeggen over de oorzaak.
-
'Bedankt'
Alles doet het weer, er kan weer gebeld worden en 112 is ook weer bereikbaar. De storing bij KPN begon rond 16.00 uur en duurde tot 19.30 uur. In Den Haag zijn er veel vragen over wat er misging bij het telecombedrijf. Minister Grapperhaus eist zo snel mogelijk uitleg.
Vanwege de communicatieproblemen werden agenten en ambulances de straat op gestuurd en brandweerposten bemand. De brandweer Zuid-Holland Zuid bedankt alle hulpverleners voor hun inzet.
Hiermee sluiten we het liveblog.
-
Zo gingen brandweer en ziekenhuizen om met de KPN-storing
Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.
Zo gingen brandweer en ziekenhuizen om met de KPN-storing -
112 weer volledig in gebruik
-
'We gaan dit uiteraard evalueren'
Stijn Wesselink, woordvoerder KPN, zegt dat het telecommunicatiebedrijf "met man en macht heeft gewerkt aan een oplossing". Maar: "Vanzelfsprekend hoort hier een pittige evaluatie bij."
Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.
'We zijn zelf ook niet trots dat dit heeft kunnen gebeuren' -
Grapperhaus: het moet robuust opgelost zijn
Minister van Justitie en Veiligheid Grapperhaus laat aan de NOS weten dat hij met de directie van KPN wil praten als de storing helemaal voorbij is. Hij wil dat de directie naar het ministerie komt voor uitleg. De problemen moeten "robuust" opgelost zijn. "Het moet morgen niet weer fout gaan."
-
Telefoonverkeer komt op gang
-
'Storing grotendeels voorbij'
KPN meldt dat het telefonieverkeer grotendeels lijkt te zijn teruggekeerd. Ook 112 lijkt weer volledig bereikbaar. "We bekijken nu of alle diensten van KPN weer werken", zegt een woordvoerder.
-
Verkeerd nummer verspreid via NL-Alert
Een woordvoerder van de politie bevestigt dat in de NL-Alert een verkeerd 06-nummer is verspreid. In plaats van een nummer van de politie is per ongeluk het 06-nummer van De Telegraaf-redactie gebruikt.
TwitterInmiddels is een nieuwe NL-Alert verstuurd met het juiste nummer.
NOS -
Rijkswaterstaat meldt noodnummer
-
Ook NS-medewerkers kunnen elkaar niet bereiken
-
7888 112-meldingen per dag
Voor wie zich afvraagt hoeveel 112-meldingen door de storing niet kunnen worden behandeld: in de jaarverantwoording van de politie van 2018 staat dat ze in dat jaar 2.879.426 telefoontjes ontvingen op 112. Een kleine rekensom leert dat dat er gemiddeld 7888 per dag waren.
Ongeveer 60 procent van het totale aantal meldingen werd doorgezet naar politie.
-
Rode Kruis zet bussen in
Het Rode Kruis zet bussen in in veiligheidsregio Hollands Midden, waar onder meer Katwijk, Gouda en Leiden onder vallen.
"Wij willen zo zichtbaar mogelijk zijn voor mensen als er iets is en ze hulp nodig hebben", zegt een woordvoerder. "Wij gaan vooral naar de buitengebieden om kwetsbare mensen te helpen."
-
'Grote en ingewikkelde storing'
Verslaggever Henrik Willem Hofs is bij het hoofdbureau van politie in Den Haag.
Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.
'Reken maar dat de mensen van KPN met man en macht bezig zijn om deze storing te verhelpen' -
Reactie minister Grapperhaus
"Ik sta direct in contact met de directie van KPN. Er wordt met man en macht gewerkt aan het oplossen van de storing", zegt minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid in een reactie.
Hij verwijst verder naar de alternatieve manieren om de hulpdiensten te bereiken. "Ik begrijp dat er veel vragen leven. Zodra ik meer informatie heb, zal ik de Kamer en u snel informeren."
-
Goede afloop